Kommunikasjon av kulturopplevelser
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan sosiale medier kan brukes i kommunikasjon av kulturopplevelser, samt hvilke muligheter og utfordringer dette innebærer. Studien tar utgangspunkt i en casestudie av selskapet Munti Magic, og deres kommunikasjonsarbeid i forbindelse med installasjonen Muntiskogen på Kosmorama filmfestival.
Studien belyser hvordan bruk av sosiale medier både kan engasjere publikum gjennom målrettet kommunikasjon fra aktør til mottaker og gjennom elektronisk word of mouth der publikum selv deler opplevelsene i sine kanaler. Videre undersøkes også kompleksiteten knyttet de sosiale medienes verdiparameter, og viktigheten av å ta målgruppe i betraktning. Gjennom en casestudie av kommunikasjonstiltakene gjennomført i forbindelse med Muntiskogen, bestående av deltakende observasjon og en spørreundersøkelse, er formålet å skape en bedre forståelse av hvordan sosiale medier kan brukes i kommunikasjon av kulturopplevelser.