Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Guro
dc.contributor.authorNaastad Strøm, Hans Eivind
dc.date.accessioned2020-08-16T16:03:04Z
dc.date.available2020-08-16T16:03:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672279
dc.description.abstractNorske museer har som en av sine oppgaver å utvikle sine besøkendes demokratikompetanse. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på ressurser tilbudt av tre norske museer; Justismuseet, Glomdalsmuseet og Jødisk Museum i Trondheim. Jeg vil se på hvordan disse museene legger til rette for publikum, og hvordan museene selv sier de ønsker å heve det den offentlige læreplan for utdanning kaller «demokratikompetanse». For å møte dette samfunnsansvaret må museene gjøre sine besøkende til aktive deltagere, heller enn passive tilskuere. Eksempler fra museenes nettsider illustrerer deres ambisjon i denne retning; ikke bare ved å formidle historiske fakta om et demokratisk samfunns goder, men ved å tilrettelegge for opplevelser, diskusjon og undring om de ferdigheter og premisser som kreves for aktiv deltagelse.
dc.publisherNTNU
dc.titleDemokratikompetanse på museum
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel