Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFinseraas, Henning
dc.contributor.authorTamnes, Eline
dc.date.accessioned2020-08-16T16:02:44Z
dc.date.available2020-08-16T16:02:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672226
dc.description.abstractI denne oppgaven ser jeg på forholdet mellom det humoristiske, politiske og personlige som deles av norske partier og politikere i det sosiale mediet Instagram. For å undersøke dette analyserer jeg til sammen fire Instagramkontoer som tilhører Norges største partier og deres ledere; Høyre, Erna Solberg, Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre. Sentrale begreper jeg bruker for å undersøke dette er Goffmans front stage og back stage, samt Meyrowitz begrep middle region behavior. Webers teori om typer autoriteter er også sentral. Hypotesene er: H1: Politiske poster og front stage er det mest vanlige. H2: Partilederne deler mer personlig og humoristisk innhold, altså back stage og middle region behavior, enn partienes kontoer. Oppgaven vil baseres på en innholdsanalyse av postene de fire kontoene la ut i januar måned. Dette gir et analysegrunnlag på 36 poster. De mest sentrale funnene er at H1 bekreftes; tre av fire poster i januar fra de fire kontoene ble kategorisert som politisk innhold. H2 blir derimot ikke bekreftet. Alle postene fra partiet Høyre ble kodet som humoristiske, mens lederen Erna Solberg i samme periode la ut mest politiske poster på sin konto. Arbeiderpartiet er den kontoen som er nærmest ren front stage behavior. I den andre ytterkanten er partiet Høyres konto, hvor det ikke deles noe politisk innhold. Dette plasserer dem i middle region behavior. De to lederne plasserer seg i midten, hvor de viser frem seg selv som arbeidsomme og kunnskapsrike ledere, men også lar følgerne bli kjent med dem delvis personlig på ulike måter. De plasserer seg dermed i middle region behavior.
dc.description.abstractIn this assignment I take a look at the content Norwegian parties and politicians share on the social media Instagram, and I divide the content in humorous, political and personal posts. I analyse the accounts of the party Høyre and their leader, Erna Solberg, and the party Arbeiderpartiet and their leader Jonas Gahr Støre. Key concepts in my analysis is Goffmans concepts of front stage and back stage, Meyrowitz concept of middle region behaviour and also Webers theory of authority. My hypothesis are: H1: Political posts and front stage are the most common. H2: The party leaders share more personal and humorous content than the parties. The thesis are based on a content analysis of 36 posts from the four accounts in January 2020. The central findings are that H1 is confirmed; three out of four posts in the analysis have political content. H2 is not confirmed, due to all of Høyres posts are coded to humorous, while their leader posts a lot of political content. Arbeiderpartiet is the closest to front stage behaviour in the analysis. Høyre stands out for not sharing any political content, and is placed in middle region behaviour. The two leaders both focus on portraying themselves as suitable political leaders, but at the same time let the followers get to know them on a more personal level. They are both situated in the middle region behaviour on Instagram.en
dc.publisherNTNU
dc.titleNorsk politikk på Instagram
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel