Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLello, Eline
dc.contributor.authorBreiland, Sine
dc.contributor.authorThunem, Angelica
dc.contributor.authorPedersen, Michael
dc.date.accessioned2020-08-16T16:02:38Z
dc.date.available2020-08-16T16:02:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672211
dc.description.abstractDet er mange teorier på hvorfor barn med hørselsnedsettelse kan ha dårligere forutsetninger for god sosial utvikling. Denne oppgaven er en litteraturstudie som består av en systematisk gjennomgang av 12 fagfellevurderte artikler som skal belyse problemstillingen: Hvilke faktorer spiller inn for en god sosial utvikling hos hørselshemmede barn mellom 3-10 år med mildt til alvorlig hørselstap. Tidligere studier har sett på språk som en inneværende faktor for en god sosial utvikling. Det har også vært studier som har sett en sammenheng av språkkompetanse og utvikling av atferdsproblemer. Atferdsproblemer hos barn vil påvirke samhandling med andre, som igjen vil påvirke den sosiale utviklingen. På bakgrunn av at en sen utredning har blitt sett på som en årsak til nedsatt språkkompetanse, kunne man se en korrelasjon mellom tid for utredning og utvikling av gode sosiale ferdighet. Barn med høreapparat får forsterkning som gir dem en bedre forutsetning for å få med seg hva som skjer i omgivelsene, og lærer seg å reagere og interagere med lydmiljøet rundt. En tidlig utredning vil dermed gi både det hørselshemmede barnet og foreldre bedre tid til å akseptere, få informasjon, og tilpasse omgivelsene til vedkommende. Barn som blir utredet sent vil kunne miste den muligheten, og dermed oppleve flere problemer koblet til hørselstapet. Denne oppgaven kunne ikke bekrefte en korrelasjon mellom grad av hørselstap og sosial utvikling. Derfor konkluderes det med at barn som gjennomgår tidlig intervensjon og oppfølging innenfor de første 6 månedene, har bedre forutsetninger for en god språklig og psykososial utvikling. En god psykososial utvikling skaper bedre forutsetninger, som minker risikoen for atferdsproblemer. I tillegg til en god psykososial utvikling ser kommunikasjonsferdigheter også ut til å spille en stor rolle i sosiale utviklingen til barn. Til tross for at kommunikasjonsferdigheter mest sannsynlig er påvirket av kognitive faktorer, er det fortsatt viktig å sørge for at hørselshemmede barn får tidlig tilgang til et godt lyd- og språkmiljø, ved hjelp av forsterkning, uansett grad av hørselstap. Ved å gi barn forsterkning av lyd fra en tidlig alder, kan man dermed forsterke de kognitive evnene.
dc.description.abstractThere are many theories as of why children with a hearing loss has worse prerequisites for a good social development. This literature review consists of a systematic review of 12 articles to enlighten the aim of this study; Which factors contribute to a good social development of hearing-impaired children between 3-10 years of age with mild to severe hearing loss. Previous studies had language as a current factor for good social development. There has been found correlations between language skills and developing behavioral problems. Behavioral problems in children affect their interaction with other people who will further affect their social development. Given that previous studies have found that late intervention and amplifications leads to lowered language skills, it is possible to find a correlation between late intervention and amplification, and the development of good social skills. Children that receive hearing aids is subject to amplification that leads to better prerequisites to follow what is going on around them and learn how to react and interact with the surrounding environment. Thus, an early intervention will enable the hearing-impaired child and their parent time to accept the hearing loss, find information, and adapt their surroundings. Children that are assessed late will risk losing these benefits and opportunities, and thus experience more problems that are connected to hearing-impairment. This literature review could not confirm any correlations between the degree of hearing loss and social development. The factor that showed the greatest impact on social development was whether the child underwent early assessment and received amplification, within 6 months of birth. The children that did receive early amplification also had better prerequisites for good language skill development, as well as less psychosocial problems. A handful of the studies used for this literature review also pointed out the importance of cognitive development, as it affects the child’s ability to communicate well. Thus, it is concluded that children that receive early assessment and amplification, as well as monitoring within 6 months of birth, has better prerequisites for good language and psychosocial development. A good psychosocial development creates better conditions for not developing behavioral problems. In addition to good psychosocial development, communication skills also seem to play a major role in social development in children. Although communication skills are most likely to be influenced by cognitive factors, it is still important to ensure that children have good access to good surroundings and language environment, regardless of the hearing loss, which may enhance cognitive abilities.en
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke faktorer spiller inn for en god sosial utvikling hos hørselshemmede barn mellom 3-10 år med mildt til alvorlig hørselstap
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel