Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelle, Torstein Elias Løland
dc.contributor.authorFurenes, Gaute
dc.date.accessioned2020-08-16T16:02:31Z
dc.date.available2020-08-16T16:02:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672205
dc.description.abstractDenne casestudien søker å finne ut hvordan man kan benytte sosiale medier internt i organisasjonen for å forme en ønsket organisasjonskultur. Ettersom organisasjoner stadig blir større og sprer seg over et større geografisk område, blir det vanskeligere å forme en kultur med felles verdier. Dette er dog viktig for å skape et helhetsinntrykk av organisasjonen. Samtidig som organisasjonene vokser, er det mer og mer vanlig å innføre sosiale medier for intern samhandling på tvers av de ansatte. Dette kalles enterprise social network (ESN). De nordiske IT-selskapene Tieto og EVRY har nylig fusjonert. Det nye selskapet TietoEVRY med 24 000 ansatte har hovedkontor i Finland. Det sosiale mediet Workplace from Facebook (WP) er implementert i organisasjonen. Konsernsjefen for det nye selskapet, Kimmo Alkio, har uttrykt at organisasjonen skal skape digitale fortrinn ved å forme en organisasjonskultur basert på nordiske verdier. Ved å ta utgangspunkt i teori samt empiriske undersøkelser søkes det svar på følgende problemstilling: Hvordan kan enterprise social network brukes for å forme en organisasjonskultur basert på nordiske verdier? Teorigrunnlaget innebærer litteratur om organisasjonskultur, den nordiske kulturen og sosiale medier i organisasjonssammenheng. De empiriske undersøkelsene er basert på en kvalitativ, intensiv forskningsmetode hvor det er gjennomført dybdeintervjuer med fire ansatte i TietoEVRY. Det fremkommer av det vitenskapelige forskningsarbeidet at nær 86% av de tildelte WP–profilene har blitt aktivert. Av disse er i underkant av 92% inne på månedlig basis. Av de fire informantene er samtlige aktive på WP hver dag. Aktiviteten på WP gjenspeiler flere av de nordiske verdiene. Dette innebærer verdier som sosial nærhet og tilhørighet, tillit, kunnskapsdeling, samarbeid og deltakelse samt mangfold. Den aktive bruken av WP gjør det mulig å benytte verktøyet for å sosialisere de ansatte. En slik prosess er effektiv i forbindelse med kulturell utvikling. Det vil da utvikles en kultur basert på de verdiene som gjenspeiles i sosialiseringsprosessen. Ettersom de nordiske verdiene gjenspeiles i aktiviteten på WP, er det disse verdiene som vil ligge til grunn for sosialiseringen. Dermed kan man si at enterprise social network kan benyttes som et effektivt sosialiseringsverktøy for å forme en kultur i TietoEVRY basert på nordiske verdier. Dette er mulig ettersom verktøyet brukes av store deler av organisasjonen, og fordi de nordiske verdiene gjenspeiles i aktiviteten på WP.
dc.description.abstractThis case study explores how an organization can use social media internally to form a desired culture. While organizations keep expanding, both in size and geographical dimensions, the work of developing common core values of the company is getting more difficult. However, this is important to create a common impression of the company. As the organizations are growing, introducing social media with the intention to facilitate interaction across the company becomes more common. Such a system is called enterprise social network (ESN). The Nordic IT companies Tieto and EVRY have recently merged, becoming TietoEVRY. TietoEVRY has 24,000 employees, and the headquarters is localized in Finland. Workplace from Facebook is implemented as the company’s ESN. The CEO of the company, Kimmo Alkio, has expressed that by forming a culture based on the Nordic values they will grant digital advantages. Based on theory as well as empirical studies this bachelor thesis seeks to answer the following question: How can enterprise social network be used to shape an organizational culture based on the Nordic core values. The theory in this thesis involves literature on organizational culture, the Nordic culture as well as enterprise social network. The empirical studies are based on a qualitative, intensive research method where in-depth interviews have been conducted with four employees. It is evident from the scientific research work that nearly 86% of the assigned WP-profiles have been activated by the user. Almost 92% of these use WP every month. All of the four informers are active on WP on a daily basis. Through the activity on WP several of the Nordic values are reflected. This implies values such as social belonging, trust, knowledge sharing, cooperation and participation as well as diversity. The active use of WP makes it possible to use the tool for socializing the employees; an effective process in developing an organizational culture. This will eventually create an organization based on the values that appear in the socialization process – the Nordic values. Thus, we can say that ESN can be used in the process of socialization, to create an organizational culture in TietoEVRY which is based on the Nordic values. This is possible because the tool of interaction is used by a major part of the people in the company, and because the Nordic values are expressed in the activity on WP.en
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital kulturutvikling – Hvordan Workplace from Facebook kan forme en felles organisasjonskultur
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel