Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Wanja
dc.contributor.authorGrøthe, Julie
dc.date.accessioned2020-08-16T16:01:05Z
dc.date.available2020-08-16T16:01:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672084
dc.description.abstractInnledning: Antibiotikaresistens er et voksende problem på verdensbasis og fører til økt økonomiske kostnader og økt dødelighet. Sykepleiere er den største gruppen helsearbeidere som har mye pasientnær kontakt og administrerer og tilbereder antibiotika. Gjennom praksisutvekslingen i Slovenia ville jeg undersøke hvilken rolle sykepleiere i spesialisthelsetjenesten har i forebygging av antibiotikaresistens. Metode: Denne studien er basert på kvalitativ metode. Det ble brukt intervjuguide, daglig logg og usystematiske observasjoner fra praksis i Slovenia. Fire semistrukturerte intervju ble gjennomført med universitetsutdannede sykepleiere som snakket engelsk. Datainnsamlingen ble gjennomført i løpet av praksisperioden i Slovenia fra januar til mars 2020. Analysen av data ble gjort ved meningskoding i en Word-tabell. Resultater: Resultatene viser bred enighet om at smittevern med fokus på håndhygiene, isolering og prøvetaking er viktig i kampen mot antibiotikaresistens. Sykepleierne mener at undervisning og kunnskap om temaet er viktig, og at dette er noe en må ha kontinuerlig for å gi forsvarlig helsehjelp. Til slutt ble rutiner nevnt av mange informanter hvor kontroll av antibiotika, retningslinjer, protokoll, avfallshåndtering og bruk av antibiotika er alle områder der sykepleiere kan bidra positivt i forebyggende arbeid mot antibiotikaresistens. Det kom frem en uoverensstemmelse mellom praksis og teori hvor kunnskap ikke alltid blir videreført til praksis. Konklusjon: Antibiotikaresistens trenger mer oppmerksomhet verden over. Sykepleiere i Slovenia kan delta i forebygging av antibiotikaresistens ved å bidra til infeksjonsforebygging og et tryggere forbruk av antibiotika i arbeidet sitt. Tiltak som korrekt bruk av smittevern, kontroll av antibiotika og mer kunnskap og undervisning er nøkkelord for å oppnå dette.
dc.description.abstractIntroduction: Antibiotic resistance is a growing problem worldwide and leads to increased economic costs and increased mortality. Nurses are the largest group of health care professionals who have close patient contact and administer and prepare antibiotics. Through the exchange in Slovenia, I wanted to investigate the role of nurses in the specialist health service in preventing antibiotic resistance. Method: This study is based on the qualitative method. Interview guides, daily logs and observations from practice in Slovenia were used. Four semi-structured interviews were conducted with university-educated nurses who spoke English. The data collection was conducted during the exchange period in Slovenia from January to March 2020. The analysis of data was done by coding in a Word table. Results: The results show broad agreement that infection prevention with a focus on hand hygiene, isolation and sampling is important in the fight against antibiotic resistance. The nurses believe that teaching and knowledge of the subject matter is important, and that this is something that one must have continuously in order to provide sound health care. Finally, routines were mentioned by many informants where control of antibiotics, guidelines, protocols, waste management and antibiotic use are all areas where nurses can make a positive contribution to preventive work against antibiotic resistance. There was a discrepancy between practice and theory where knowledge is not always passed on to practice. Conclusion: Antibiotic resistance needs more attention worldwide. Nurses in Slovenia can participate in the prevention of antibiotic resistance by contributing to infection prevention and a safer consumption of antibiotics in their work. Measures such as the proper use of infection control, control of antibiotics and more knowledge and teaching are keywords to achieve this.en
dc.publisherNTNU
dc.titleEn verden i krise - sykepleiernes kamp
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel