Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Hallgeir
dc.contributor.authorAkselsen, Erlend Aleksander
dc.contributor.authorGjerland, Arne Gabriel
dc.contributor.authorKnotten, Tord Hauge
dc.date.accessioned2020-07-19T16:03:14Z
dc.date.available2020-07-19T16:03:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2669660
dc.description.abstractI denne bacheloren ville gruppen undersøke hvordan pivotpunktet forflytter seg ved ytre påkjenninger på et fartøy. Vi har også sett på hvordan dette påvirker manøvreringsegenskapene til fartøyet, samt metoder for å møte disse utfordringene. I det teoretiske grunnlaget har gruppen presentert grunnleggende prinsipper om hvordan et skip blir drevet gjennom vannet, samt kreftene som spiller inn på skrog og utrustning. Under denne delen har vi også tatt for oss ulike fartøystyper som driver med tauing og som gruppen vil bruke som eksempler videre i oppgaven. Denne teorien skal gi grunnlaget for den videre drøftingen og gjennomføringen av oppgaven. For å undersøke hva som skjer med et fartøy når det blir utsatt for ei ytre påkjenning som slep er det blitt utført forsøk i simulator, samt to kvalitative intervju av kapteiner med erfaring fra tråler og ankerhåndterer. Det er undersøkt hvordan slepet påvirker fartøyene i sving med ulik påkjenning og fart, samt hvordan hekken forflytter seg i forhold til baugen. Dette har gitt gruppen grunnlag til å drøfte forflytningen av pivotpunktet i sammenheng med opplagringspunkt. Det er videre blitt undersøkt, gjennom intervjuene, hvilke utfordringer navigatørene møter på og hvordan de løyser disse utfordringene. Gjennom innhenting av teorier, forsøkene og intervjuene har gruppen fått en indikasjon på den dynamiske forflytningen av pivotpunktet, samt metodene som blir benyttet for å løse utfordringene. Gruppen har derfor dannet seg grunnlaget til å drøfte tema, samt se på løsninger for å bedre evnen til å manøvrere et fartøy som driver med slep.
dc.description.abstractIn this bachelor thesis, the aim was to look at how a vessel`s pivot point moves longitudinal as result of external forces applied from a few different towing operations. This effects a ship`s maneuverability, and in the course of our work with this task, we have looked at different ways of dealing with the challenges related to these types of operations. In the theoretical part of this thesis, we have presented basic principles in regards of propulsion, hydrodynamic forces and different types of equipment. In addition, we have looked into the types of vessels that are used in towing operations. This forms the basis of the trials and discussion of the thesis. In order to examine how a vessels pivot point is affected by towing operations, we have conducted simulator trials using the facilities at our campus. The group has interviewed two ship captains with experience from respectively anchor handling and trawling. Specifically, we wanted to look into how the vessels are affected by the external forces applied from towing by looking at trackplots at different speeds and loads. An especially interesting factor was to examine how the stern of the vessel moved compared to the bow when towing different loads. By gathering theories, conducting trials and interviews, the group has obtained an indication on how a vessel`s pivot point has a dynamic movement when subjected to external forcing in the context of towing operations, and methods used by navigators to handle the challenges it represents.
dc.publisherNTNU
dc.titlePivotpunktets dynamiske forflytning under slep
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel