Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKainth, Akarsh
dc.contributor.authorSkuggen, Oda Sofie Gjerde
dc.contributor.authorVoldnes, Silje Margrethe
dc.date.accessioned2020-07-14T16:05:42Z
dc.date.available2020-07-14T16:05:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2664169
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å besvare problemstillingen: «Dersom en dagligvareprodusent opptrer samfunnsansvarlig med hensyn til miljø, vil det øke forbrukerens intensjon til å kjøpe varene deres?». Vi ønsker altså å se på hvilken rolle miljørelatert CSR kan ha for forbrukerens kjøpsintensjon. Som teoretisk utgangspunkt har vi benyttet oss av Ajzen (1985) sin teori om planlagt atferd. Basert på denne teorien utviklet vi en forskningsmodell der vi testet miljørelatert CSR, holdning til atferd, subjektiv norm og persipert atferdskontroll opp mot intensjonen til å kjøpe produkter som er produsert på en samfunnsansvarlig måte i dagligvarebutikken. For å samle inn dataene vi trenger til å besvare problemstillingen med utgangspunkt i forskningsmodellen, sendte vi ut en nettbasert spørreundersøkelse. Ut ifra disse dataene sjekket vi «discriminant validity» og gjorde en regresjonsanalyse. Resultatene viste at miljørelatert CSR hadde en signifikant påvirkning på intensjonen til å kjøpe produkter som er produsert på en samfunnsansvarlig måte i dagligvarebutikker. Holdning til atferd og subjektiv norm hadde også en signifikant påvirkning, men miljørelatert CSR hadde den største påvirkningen, med den største betaverdien. Persipert atferdskontroll hadde derimot ikke en signifikant påvirkning på intensjonen til å kjøpe produkter som er produsert på en samfunnsansvarlig måte i dagligvarebutikker.
dc.publisherNTNU
dc.titleDersom en dagligvarebedrift opptrer samfunnsansvarlig med hensyn til miljø, vil det øke forbrukerens intensjon til å kjøpe varene deres?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel