Show simple item record

dc.contributor.advisorKermit, Patrick Stefan
dc.contributor.authorEnlid, Anne Marit Wanvik
dc.date.accessioned2020-07-11T16:02:46Z
dc.date.available2020-07-11T16:02:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663832
dc.description.abstractTittel: Betydningen av arbeid. Nøkkelord: Arbeid, psykisk utviklingshemming, betydning Bakgrunn: Det finnes mange teorier om hva det betyr for mennesker med utviklingshemming å ha et arbeid, og hvordan et arbeid påvirker livene deres. Arbeidstakere med utviklingshemming har selv meninger om dette temaet. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å få innsikt i hva mennesker med utviklingshemming tenker og føler om hva det betyr å ha et arbeid, og hvordan dette påvirker livskvaliteten deres. Metode: Denne oppgaven bruker litteraturstudie som metode. Resultat: Resultatene ble hentet fra fem kvalitative artikler. Funn viser at det er sentrale områder som har betydning for mennesker med utviklingshemming når de har et arbeid. Det resulterte i tre temaer: autonomi, tilhørighet og kompetanse. Konklusjon: Ut fra resultatene har mennesker med utviklingshemming klart for seg hva det betyr for dem å at et arbeid. Det er viktig å lytte til disse menneskene for å høre hva de selv mener.  
dc.description.abstractTitle: The meaning of work. Keywords: Employment, intellectual disabilities, meaning Background: There are many theories about what it means for people with intellectual disabilities to have a job, and how a job affects their lives. Employees with intellectual disabilities have their own opinions on this topic. Purpose: The purpose of this assignment is to gain insight into what people with intellectual disabilities think and feel about what it means to have a job, and how this affects their quality of life. Method: This asignment uses the study of literature as a method. Result: The results were obtained from five qualitative articles. Findings show that there are key areas that are important for people with intellectual disabilities when they have a job. This resulted in three themes: autonomi, affiliation and competence. Conclusion: Based on the results, people with intellectual disabilities understand what it means to them to have a job. It is important to listen to these people, so we can understand their oppinion on the matter.
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av arbeid.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record