Show simple item record

dc.contributor.advisorØstvik, Jørn
dc.contributor.authorFiskvik, Linda
dc.date.accessioned2020-07-11T16:02:27Z
dc.date.available2020-07-11T16:02:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663819
dc.description.abstractTittel: Hvordan opplever utviklingshemmede å motta behandling for psykiske lidelser? Stikkord/nøkkelord: utviklingshemming, psykiske lidelser, opplevelse, terapi og behandling Introduksjon/bakgrunn: Behandling av psykiske lidelser hos utviklingshemmede er et felt det forskes på, men behandlingene mangler fortsatt evidens for målgruppen. Hvordan utviklingshemmede opplever å motta terapeutisk behandling er et tema det er viktig å rette fokus mot for å få frem deres perspektiv. Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien er å søke etter kunnskap om hvordan utviklingshemmede med lett eller moderat grad opplever å motta terapeutisk behandling for sin psykiske lidelse. Metode: Litteraturstudie er metoden for denne oppgaven. Gjennom systematisk søk ble det valgt ut fem artikler som ble analysert med enkel tematisk analyse for å komme frem til denne litteraturstudiens resultat. Resultater: Det ble identifisert to hovedtema gjennom enkel tematisk analyse som blir belyst. Hovedtema en «Utviklingshemmedes relasjonserfaringer i terapi» med undertema: Relasjonen mellom pasient og terapeut, relasjoner i gruppeterapi, bedre selvfølelse og selvbilde, relasjon til spillkarakter, å bli hørt og forstått, når terapien tar slutt, opplevelse av tap og ønske om mer terapi. Hovedtema to «Opplevelse av mestring» med undertema: Mindfulness, emosjonsregulering, forståelse av tanke, følelse og handling, håp, utfordrende med oppgaver, diplom og stolthet. Konklusjon: Utviklingshemmede har stort sett gode erfaringer med å gå i terapi til tross for at den behandlingen de tilbys ofte mangler evidensbase. Opplevelsene utviklingshemmede rapporterte om tyder på at det er behov for individtilpasset behandling. Det gis inntrykk av at det å bli lyttet til oppleves som en ny opplevelse. Dette tyder på at de som står i den daglige kontakten med utviklingshemmede kan bli bedre på å lytte til dem.
dc.description.abstractTitle: Perspectives from people with intellectual disabilities on therapeutic interventions for mental disorders Keywords: Intellectual disability, mental disorders, experience, perspectives, therapy, treatment. Introduction/background: For people with intellectual disabilities (ID), there is an increased risk of developing mental disorders. The treatment of mental disorders in people with ID is a developing field, and most interventions need more research to suit the needs of people with ID. The experience of receiving therapeutic treatment from the perspective of a person with ID is a subject in need of further study. Aim: The aim of this literature study is to examine the perceived experience of receiving treatment for mental disorders for a person with mild to moderate intellectual disability. Method: Through systematic literature search, five articles were selected and then analysed to arrive at the findings of this study. Results: Two main themes were identified through a simplified approach to thematic analysis. The first main theme “Relational experience of the intellectually disabled in therapy” with subthemes: Relationship between patient and therapist, relationships in group therapy, better self-esteem, relationship to game character, to be heard and understood, when therapy ends, experience of loss and desire for more therapy. The second main theme "Experience of mastery" with subthemes: Mindfulness, emotion regulation, understanding of thought, feeling and behaviour, hope, challenging tasks, certificate and pride. Conclusion: Overall, people with ID report positive experiences with being in therapy, this is despite a lack of research in the field which leads to not yet having a solid evidence base. The experiences they report suggest that there is a need for individually adapting interventions for people with ID. Findings indicates that the experience of being listened to is a novel experience for some of the participants. This leads to the assumption that caregivers should be more aware of listening to people with ID, that way they will not need to go to therapy to get an experience of that.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever utviklingshemmede å motta behandling for psykiske lidelser?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record