Hvordan kan vernepleieren bidra i overgangen fra videregående skole til arbeidsliv for elever med lett utviklingshemming?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2663817Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1310]
Sammendrag
Stikkord/nøkkelord: Lett utviklingshemming, overgang, arbeid, videregående skole, vernepleier
Introduksjon: Ofte blir personer med utviklingshemmet satt i dagtilbud og ikke oppfylt sitt potensiale. Overgangene til nye faser er vanskelig og ofte blir de satt i bås.
Hensikt: Hensikten med dette litteraturstudie er å belyse hva slags arbeid vernepleieren gjør i overgangen fra videregående skole til arbeidsliv.
Metode: Metoden som er benyttet er litteraturstudie. Det er blitt utført strukturerte og ustrukturerte søk for å finne frem til tekstene.
Resultat: Vernepleieren er med på overgangen på ulike arenaer i forhold til hvor yrkesutøveren arbeider. De deltar i overgangen både ved å arbeide i skolen, spesialisthelsetjenesten og NAV.
Konklusjon: Elever med lett utviklingshemming er «omringet» av yrkesutøvere som er med på å bidra i overgangen fra videregående skole til arbeid. De deltar aktivt ved å ta del i planleggingen som blir gjort av tjenesteyterne som arbeider både i skolen, spesialisthelsetjenesten, NAV, etc. Introduction: People with disabilities often gets put in daily activities and do not fulfill their potential. The transitions to new phases are difficult.
Purpose: The purpose of this study is to enlighten what kind of work special education workers do in the transitioning from high school to work.
Method: The method that has been used is a literature study. Structured and unstructured searches have been perfomed to find the texts.
Results: Special education workers are involved in the transition in different arenas in relation to where the practioner works. They participate in the transition both by working in the school, «spesialisthelsetjenesten» and NAV.
Conclusion: Pupils with mild disabilities are "surrounded" by professionals who contribute to the transition from high school to work. They participate actively by participating in the planning that is done by the service providers who work both in school, specialist health service, NAV, etc.