Show simple item record

dc.contributor.advisorHatlen Nøst, Torunn
dc.contributor.authorKlevan, Oda
dc.date.accessioned2020-07-11T16:01:34Z
dc.date.available2020-07-11T16:01:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2663783
dc.description.abstractSammendrag Introduksjon: I 2018 bodde til sammen 1452 barn på krisesentre i Norge. Spørsmålet om hvorvidt barna skal sees som egne brukere av krisesentrene har lenge fått stor oppmerksomhet, og i 2010 innførte Norge Krisesenterloven. Barns behov og tilbud på krisesentre er imidlertid i begrenset grad utforsket. Hensikt: Oppgavens hensikt utvikler kunnskap om hvordan ansatte kan bidra til å ivareta barns opplevelse av trygghet på krisesentre. Metode: Det er benyttet litteraturstudie som metode, der analyse av fem inkluderte artikler funnet gjennom strukturerte litteratursøk utgjør oppgavens resultater. Resultater: Analysen av de inkluderte artiklene førte frem til fire sammenfattede temaer: Lek og aktivitet, individuell veiledning, forholdet mellom mor og barn, og informasjon til barna. Konklusjon: De ansatte på krisesentrene spiller en sentral rolle for barns opplevelse av trygghet på krisesentre. Forståelighet og meningsfullhet er viktig for barns opplevelse av sammenheng. De ansatte bør sørge for tydelig informasjon til barna, og tilrettelegge for tilbud der utvikling av nye vennskap og gode relasjoner er mulig. Nøkkelord: Krisesenter, barn, trygghet, fagpersoner.
dc.description.abstractAbstract Introduction: In 2018, 1452 children stayed in Norwegian shelter homes. Whether children shall be regarded as independent users of shelter homes, has received substantial attention and in 2010 Norway passed a law on shelter homes. Non the less, children’s needs and services in shelter homes remain scantly explored. Aim: The aim of the study is to develop knowledge on how professionals can contribute to children’s experience of safety in shelter homes. Method: A literature study was used as method and five articles found through a structured literature search constitutes the results of the study. Results: The analysis of the included articles led to four themes: Play and activities, individual counselling, the relationship between mother and child, and information to the children. Conclusion: Professionals at shelter homes play a key role regarding children’s experience of safety in shelter homes. Comprehensibility and meaningfulness are important for children’s context of coherence. Professionals should provide clear information to the children, and facilitate services where developing new friendships and good relationships is possible Keywords: Women’s shelter, shelter homes, children, safety, professionals.
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan ansatte bidra til å ivareta barns opplevelse av trygghet på krisesentre?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record