Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaug, Ole Kristian
dc.contributor.advisorRahaman, Mizanur
dc.contributor.authorHaugen, Håkon Laurin
dc.contributor.authorHetland, Thomas
dc.date.accessioned2020-07-08T16:00:52Z
dc.date.available2020-07-08T16:00:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661486
dc.description.abstractHensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan omstruktureringen av vegadministrasjonen påvirker effektivitet i driftskontrakter. Studien er gjennomført på oppdrag fra Statens vegvesen, og formålet med oppgaven er å finne ut om ny ordning med separate driftskontrakter for riks- og fylkesveg øker driftseffektiviteten. Oppgaven begrenser seg til analyser av vinterdrift innenfor kontraktsområde 9107 Gudbrandsdalen og nærliggende fylkesvegkontrakter. Metoden som er benyttet for å belyse problemstillingen er en kombinasjon av casestudie med beregninger, litteraturstudie og samtaler med fagpersonell i bransjen. Innspill fra relevante aktører innen driftskontrakter gir oppgaven reliabilitet og validitet i kombinasjon med beregningene. Analysenes resultater ble benyttet for å vise viktigheten av gjennomtenkte driftskontrakter for å skape effektivitet, lønnsomhet og trafikksikkerhet. Resultatene viser en betydelig økning i administrativt personell for å løse de samme driftsoppgavene som tidligere. Dette, samt økt behov for maskiner og redskap grunnet kravene i driftskontraktene, gir en stor økning i merkostnader. For det geografiske området Gudbrandsdalen og Ottadalen økes det fra 3 til 4 driftskontrakter på det samme vegnettet. Tilbudsprisene på de 4 nye kontraktene etter avviklingen av sams vegadministrasjon er til sammen 189 millioner kroner høyere enn på de 3 gamle. Analyser av caser viser at separerte riks- og fylkesvegkontrakter gir tap av stordriftsfordeler og skaper utfordringer som ikke eksisterte tidligere. Resultatene viser at beste valg av løsninger for casene er å utføre drift på samme måte som tidligere, men med noen justeringer, for å forbedre effektivitet, trafikksikkerhet og miljøhensyn. På bakgrunn av resultatene konkluderes det med at driftskontraktene for riks- og fylkesvegnettet i Gudbrandsdalen burde vært samlet i felles riks- og fylkesvegkontrakter. Ut ifra analyser av vinterdrift vil dette gi mest effektiv, miljøvennlig, trafikksikker og lønnsom drift.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor thesis is to investigate how the restructuring of the public road administration affects the efficiency in operating contracts. The study is carried out on behalf of Statens vegvesen, and the study aims to find out whether the new strategy – with separate operating contracts for national roads and county roads – increases operational efficiency or not. In order to make the assignment more specific, the assignment is limited to analyzes of winter-operations within the contract area 9107 Gudbrandsdalen and county road contracts nearby. The method used in the thesis is a combination between a case study with concrete calculations, a literature study and conversations with professionals within the industry. The combination of the concrete calculations and input from relevant people gives the task reliability and validity. The results of the analyzes is furthermore used to demonstrate the importance of well-considered operating contracts in order to create a greater efficiency, profitability and traffic safety. The results show that in order to solve the same operational tasks as before, the restructuring implies a significant increase in administrative employees. The restructuring will also cause an escalated need for machinery and equipment, due to the requirements in the operating contracts. Together, these factors will cause a large expand in additional costs. The results show that in order to cover the same road network in the geographical area Gudbrandsdalen and Ottadalen, the total amount of operating contracts increased from 3 to 4, and the offer prices are considerably 189 million higher. Moreover, the case studies show that separate operation contracts for national roads and county roads, cause a loss of economies of scale and creates challenges that previously did not exist. The results show that the best solution to maintain efficiency, traffic safety and environmental considerations, is to carry out the operations in the same way as before. Based on the results, it is concluded that the operating contracts for the public road network in Gudbrandsdalen should have been consolidated into common national and county road contracts ¬– this would provide the most efficient, environmentally friendly, traffic safe and profitable operation.
dc.publisherNTNU
dc.titleEffektivitet i driftskontrakter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel