Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHjelseth, Arve
dc.contributor.authorKristensen, Anniken Abigel
dc.date.accessioned2020-07-07T16:03:35Z
dc.date.available2020-07-07T16:03:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661111
dc.description.abstractHensikten med denne bacheloroppgaven var å undersøke temaet fysisk inaktivitet med bakgrunn i følgende problemstilling: ”Hvordan skal vi forstå at enkelte grupper er fysisk inaktive til tross for kunnskapen om gevinstene ved regelmessig fysisk aktivitet?”. For å besvare og belyse oppgavens problemstilling, er en kvalitativ forskningsmetode, relevant teori og tidligere forskning benyttet. I den teoretiske delen redegjøres det for fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet, teori om samfunnets ulike felt (Breivik, 2013), teorier som tar utgangspunkt i aktøren (Breivik, 2013), tidligere forskning knyttet til idrettsanlegg og deltakelse (Rafoss & Tangen, 2009), samt tidligere forskning knyttet til barrierer for fysisk aktivitet og trening (Breivik, 2013). For å få innsyn i informantenes meninger, tanker og erfaringer omkring temaet fysisk inaktivitet, fant jeg ut at intervju var en hensiktsmessig forskningsmetode. Undersøkelsen er gjennomført i form av åtte semistrukturert dybdeintervju med åtte informanter, i ulike aldre, med ulike bosteder, og av ulikt kjønn. Gjennom en omfattende analyseprosess ble informantenes svar sitert og diskutert i lys av tidligere forskning og relevant teori, og det viser seg at informantenes synspunkter i stor grad stemmer med den tidligere forskningen på de ulike områdene. Resultatene av undersøkelsen viser at informantenes personlige situasjon er den største barriere i forhold til fysisk aktivitet. De har imidlertid ulikt syn på hva som oppleves som utfordrende. Informantenes ulike syn kan sees i sammenheng med teoriene som tar utgangspunkt i aktøren, samt de negative faktorer knyttet til mulighet for fysisk aktivitet som oppstår i samfunnets ulike felter (Breivik, 2013). Nøkkelord: Fysisk inaktivitet, fysisk aktivitet, trening, barrierer, motiver, idrettsanlegg, deltakelse, lek som modellbygging, sansestimulering, samfunnets ulike felter.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBacheloroppgave i samfunns- og idrettsvitenskap
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel