Show simple item record

dc.contributor.advisorAspvik, Nils Petter
dc.contributor.authorEdvardsen, Joakim
dc.date.accessioned2020-07-07T16:03:19Z
dc.date.available2020-07-07T16:03:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661099
dc.description.abstractFølgende oppgave har i lys av forskningslitteratur undersøkt fysisk aktivitet og dens påvirkning på elevers skoleprestasjoner, psykisk helse og læringsmiljø. Barn og unge sitter mer i ro og beveger seg mindre enn før. Man anslår at rundt 80% av alle barn og unge ikke får tilfredsstillende fysisk aktivitet i hverdagen. Fysisk aktivitet har vist seg å være nødvendig for normal vekst og utvikling, i tillegg har fysisk aktivitet positiv effekt på barn og unges mentale helse, konsentrasjon og læring. Denne oppgaven er en litteraturstudie som tar utgangspunkt i fire unike forskningsartikler. Artiklene er grundig studert og funnet etter en gjennomtenkt søkeprosess og tilrettelagte inklusjon- og eksklusjonskriterier. Av studiene som er valgt er tre av dem nasjonale intervensjonsstudier, mens en av dem er en engelsk korrelasjonsstudie. Tre av studiene undersøker sammenhengen mellom fysisk aktivitet og elevers skoleprestasjon, hvor de sier noe om fysisk aktivitet og psykisk helse og læringsmiljø. Den fjerde studien omhandler fysisk aktivitet og psykisk helse og læringsmiljø. Resultatene viser at økt fysisk aktivitet i skolen har varierende effekt på skoleprestasjon. Videre ble det ble ikke funnet noen sammenheng mellom fysisk aktivitet og psykisk helse. Fysisk aktivitet og læringsmiljø viser derimot en positiv effekt på endring i klasselæringsmiljø. I tillegg viser det seg at «aktiv læring» bidrar til utjevning av sosiale ulikheter i skolen, og ved å innføre to timer ekstra fysisk aktivitet og kroppsøving i uken gir positive effekter på fysisk form hos elevene.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFysisk aktivitets påvirkning på skoleprestasjoner, psykisk helse og læringsmiljø
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record