Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorde Soysa, Indra.
dc.contributor.authorHøyer-Humberset, Magnus.
dc.date.accessioned2020-07-07T16:02:11Z
dc.date.available2020-07-07T16:02:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2661049
dc.description.abstractEffektiviteten av bistand har vært en debatt i kontinuerlig utvikling uten varige enigheter blant forskere og beslutningstakere. Forskning har vist motstridende resultater og splittet diskusjonen om bistand inn i pessimister og optimister. Norge regnes som en hovedaktør innen bistand og har flere fordeler som giverland, noe som fører til høye forventninger til resultatene. Har Norsk bistand en effekt på mottakerlandets likestilling av tilgang til helse og utdanning? Denne avhandlingen analyserer empiri med OLS-regresjoner og finner pessimistiske resultater. Norsk bilateral bistand påvirker ikke mottakerlandets likeverdige tilgang til helse. Den har en negativ effekt på tilgangen til utdanning, og en liten, men positiv, effekt på dødeligheten under av barn under fem år. I samtlige tilfeller presterer ikke Norge bedre enn DAC-landene som gruppe. Disse resultatene underbygger andre studier som stiller spørsmål til gyldigheten av det gode omdømmet til norsk bistand, og krediterer det til størrelsen av bistanden fremfor dens faktiske resultater.
dc.description.abstractThe efficiency of foreign aid has been a debate continuously evolving without lasting consensuses. Research has shown contradicting results, dividing the discussion between aid pessimists and positivists. Norway is regarded as a major actor in foreign aid and has several advantages as a donor country, which leads to high expectations of its results. Does Norwegian aid have an effect on the recipient country’s equality of access to health and education? This thesis analyzes empirical data with OLS regressions and find pessimistic results. Norwegian bilateral aid does not affect the recipient country’s equality of access to health. It has a negative effect on the equality of access to education, and a small, but positive, effect on the under 5 mortality rate. In either case, Norway does not perform better than the DAC-countries as a group. These results substantiate other studies that raise questions to the validity of the good reputation of Norwegian aid, crediting it to the large spending rather than its actual outcomes.
dc.publisherNTNU
dc.titleDoes Norwegian aid have an effect on the recipient country's equality of access to health and education? An empirical analysis, 1960-2019.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel