Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWidmark, Anders
dc.contributor.authorAndersen, Thomas Fagerli
dc.contributor.authorBredesen, Siv Merete Kirkeby
dc.contributor.authorMelum, Erik André
dc.date.accessioned2020-06-25T16:00:44Z
dc.date.available2020-06-25T16:00:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659589
dc.description.abstractProblemstilling: I hvilken grad er 3 års radiografstudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) Gjøvik i stand til å bedømme bildekvaliteten ved thorax bilder ut ifra Visual Grading Analysis (VGA). Finnes det gjenspeiling ved endring i mAs- verdi og studentenes vurderinger av bildekvalitet? Hensikt: Undersøke i hvilken grad 3 års radiografistudenter er i stand til å bedømme bildekvalitet ved røntgen thorax bilder. Metode: En kvantitativ metode, hvor det er utført et eksperiment. Det har blitt benyttet et «QC Phantom for Digital Chest Radiography» hvor det har blitt tatt 20 bilder. Deltakerne ved 3 års radiografstudie skulle bedømme 20 bildesett opp mot et referansebilde, ut ifra VGA. Resultat: Resultatet fra eksperimentet ble satt opp i VGA score (poengskala). Bildene med mAs- verdier under referanse bildet (0.71 mAs), 0.56 mAs og 0.5 mAs vurderes som dårligere bilder. Ved 0.63 mAs, mer delte meninger og lite flertall vurderte bildet litt dårligere enn referansebildet. Bilder fra 0.8 mAs til 1.1 mAs, hadde en økning i positiv vurdering. Fra 1.25 mAs til 1.6 mAs, var det en splittelse i vurderingen. Fra 1.8 mAs til 4.5 mAs, mente deltakerne at var dårligere i kvalitet. Konklusjon: Denne studien har vist at 3 års radiografistudenter ved NTNU Gjøvik har en høy grad av enighet når det kommer til vurdering av bildekvalitet, og at mAs har en direkte innvirkning på oppfattelse av bildekvalitet.
dc.description.abstractTopic: How good are 3-year radiography students at Norwegian University of Science and Technology (NTNU) Gjøvik able to judge image quality of thorax images based on Visual Grading Analysis (VGA). Is there a correlation in changing mAs- values and the students evaluation of image quality? Goal of study: Explore how good 3-year radiography students are at judging image quality of x-ray thorax images. Method: Quantitative method, in which an experiment was carried out. Using a “QC Phantom for Digital Chest Radiography”, the participants evaluated 20 images side by side with a reference image using relative VGA. Result: The results of the experiment were calculated through their VGA score. The images with lower mAs than the reference image (0.71 mAs), 0.56 mAs and 0.5 mAs were evaluated to be worse in terms of image quality. 0.63 mAs, the evaluations were more spread out, being considered to be slightly worse than the reference image by a small majority. From 0.8 mAs through 1.1 mAs, had increasingly positive evaluations. While 1.25 to 1.6 mAs the students evaluations of the images quality were more spread out. Images valued from 1.8 through 4.5 mAs were evaluated to be worse. Conclusion: This study has shown there is a high level of agreement in 3-year radiography students from NTNU Gjøvik, when it comes to evaluation of image quality, and that mAs has a direct effect on perception of image quality.
dc.publisherNTNU
dc.titleBedømmelse av bildekvalitet ved endringer av mAs-verdi ut fra Visual Grading Analysis
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel