Vellykket entreprenørskap: Et retrospektivt case-studie av oppstartsbedriften PramPack, med fokus på viktige suksessfaktorer
Abstract
PramPack er en norsk oppstarstbedrift som ble startet av en kvinnelig gründer og to unge studenter i 2007, og som ble solgt til et større selskap i oktober 2010. Denne oppgaven er et case-studie av PramPack og de tre gründerne bak bedriften. Forfatteren av oppgaven var selv én av de tre gründerne. Noen av de viktigste årsakene bak PramPacks suksess presenteres og ses i lys av relevante teoretiske perspektiver: effectuation og bootstrapping. Suksessfaktorene som presenteres er basert på åpne intervjuer med personer som har vært nært tilknyttet bedriften, enten eksternt (eks. produsenter, kunder) eller internt (eks. oppstartsteamet, styret). Oppgaven har som hensikt å gi et detaljert inntrykk av hva det innebærer å starte en bedrift under de samme eller liknende omstendigheter som det PramPack-gründerne var i. De var studenter og hadde begrenset med erfaring, minimalt med penger og ingen kunnskap om den bransjen de skulle inn i. Det er forfatterens ønske og mål at oppgaven skal kunne hjelpe potensielle førstegangsentreprenører til å få et riktigere bilde av hva det å starte en bedrift innebærer.