Bruk av kjendis i reklame
Abstract
Denne bacheloroppgaven er en kvantitativ studie som har hovedfokus på bruk av kjente personer versusmindre kjente personer i markedsføring, og hvilken effekt det har for holdning til reklamen og holdningtil merkevaren. Bruk av kjendiser i markedsføring har vært svært økende siden 80-tallet, og nå benyttermange av de største aktørene seg av kjendiser i reklame.Oppgaven vil med utgangspunkt i teori drøfte effekten av å bruke kjente personer versus mindre kjentepersoner. Ved hjelp av et eksperiment har vi samlet inn datagrunnlag for å svare på problemstillingen. Vibeskriver forskningsmetoden før analysen av innsamlet data legges frem. Resultatene fra vårteksperiment tyder på at det å bruke en kjendis ikke har en signifikant større effekt enn å bruke en mindrekjent person når det gjelder respondentenes holdning til reklamen og holdning til merkevaren. This bachelor assignment is quantitative study where the main focus is the use of famous persons versusa less famous persons in advertising, and the effect it has on attitude to brand and the attitude toadvertising. The use of celebrities in advertising has increased since 1980s, and today many of thebiggest advertisers use celebrities in advertising.The assignment will, based on theory, discuss the use of famous persons versus lessfamous persons.Using an experiment, we have collected data to answer the research question. The research method willbe presented in forehand of the collected data. Our result from the experiment indicate that using famouspersons has a more significant effect than using less famous persons when it comes to the respondentsattitude to advertising and attitude to brand.