Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorLøberg, Silje
dc.contributor.authorMyrvang, Tommy
dc.date.accessioned2020-06-11T16:00:51Z
dc.date.available2020-06-11T16:00:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2657749
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi gjennomført en regnskapsanalyse med hovedfokus på lønnsomhet av IKEA AS i perioden 2016 til 2018. Analysen ser på den økonomiske utviklingen i perioden ved å bruke ulike nøkkeltall innenfor lønnsomhet, finansiering, soliditet og likviditet. Tallene som er brukt til utregninger i analysen er hentet fra Proff. Vi har i tillegg gjennomført en strategisk analyse i form av en SWOT-analyse. Den strategiske analysen er gjennomført for å få et dypere innblikk i de kvalitative sidene ved IKEA Norge. Nøkkeltallsanalysen viste at IKEA AS opplevde redusert lønnsomhet fra 2016 til 2017. Totalkapitalrentabiliteten gikk fra å være positiv i 2016 til å bli negativ i 2017. Hovedårsaken er redusert resultatgrad på grunn av underskudd. I 2018 forbedret lønnsomheten seg, og totalkapitalrentabiliteten ble positiv igjen. Bruttofortjenesteprosenten økte hvert år i perioden. Nøkkeltallene for finansiering, soliditet og likviditet ble forverret, i ulik grad, fra 2016 til 2017, for så å oppleve en positiv utvikling i 2018. SWOT-analysen viser at IKEA har en rekke styrker internt og muligheter eksternt som skiller dem fra konkurrentene. Disse kan være med på å beskrive hvorfor IKEA er en stor aktør i markedet, og hvordan de klarte å gå med overskudd igjen i 2018. Analysen kaster også et lys på hvordan endret handlemønster kan være en viktig årsak til hvorfor IKEA gikk med underskudd etter mange år med positive resultater.
dc.description.abstractIn this paper we have conducted an economic statement analysis with a focus on the profitability of IKEA Norway from the year 2016 through 2018. The analysis is a ratio analysis which provides a year-to-year comparison of the economic performance during this period using ratios for profitability, funding, solidity and liquidity. The numbers used to calculate the ratios are taken from Proff. In addition, we have used a SWOT-analysis as a strategic tool in order to look at the external and internal factors that may affect the company. The ratio analysis shows that IKEA Norway experienced reduced profitability from 2016 to 2017. Return on assets was negative in 2017, different from the other years of this period. The main reason is that the net profit margin was reduced after the deficit in 2017. Profitability improved the following year and return on assets was positive again. Gross profit margin increased every year for this period. The ratios of funding, solidity and liquidity worsened from 2016 to 2017 but was improved again the following year. The SWOT-analysis shows that IKEA has a variety of internal strengths and external opportunities that separates them from their competitors. These can help explain why IKEA is such a big company in the market and how they managed to turn the deficit to a surplus in 2018. The analysis also discusses how changes in consumer behaviour can be an important factor in explaining why IKEA ended up with a deficit after so many years with positive results.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRegnskapsanalyse av IKEA AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel