Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnevik, Tina Aune
dc.contributor.authorSkjervold, Lena Mari Roos
dc.date.accessioned2020-06-04T16:06:14Z
dc.date.available2020-06-04T16:06:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656864
dc.description.abstractBygge- og anleggsbransjen er kjent som en av minst produktive bransjene i Norge, samtidig som den er kompleks og tradisjonsbundet. Det viser seg at bransjen ikke henger med på den teknologiske utviklingen, spesielt med tanke på at effekten av digitale verktøy og arbeidsmetoder uteblir. Det har kommet flere nye, lovende verktøy på markedet, og det finnes en generell oppfatning at disse skal gi fordeler til bransjen i form av effektivitet. Likevel opplever byggenæringen redusert produktivitet. Hva kan være årsakene til at effektivitet ikke oppnås? Dette forsøker denne studien å besvare gjennom problemstillingen; «Hva er årsaken til at den norske byggenæringen er et av landets minst effektive bransjer?» For å kunne besvare denne problemstilling er det valgt å benytte et kvalitativt forskningsopplegg med et fenomenologisk design, hvor data ble samlet inn gjennom en-til-enintervju. Det ble benyttet en abduktiv tilnærming, hvor datainnsamling og utarbeidelse av det teoretiske rammeverket foregikk parallelt. Gjennom studien er 12 informanter, fordelt på 10 intervju, undersøkt. Informantene representerer ulike aktører fra den norske byggenæringen, og det er deres erfaringer om bransjens effektivitet som er studiens fokusområde. Denne masteroppgaven begynner med en introduksjon av studiens formål og bakgrunnen for valg av tema. Deretter blir byggebransjen og dens prosesser, aktører og organisering beskrevet. Neste kapittel tar for seg byggenæringens effektivitet, med teori om hvordan læring, tidligfase, samspill og teknologi påvirker effektiviteten. Deretter blir resultatet presenter, for så drøftet opp mot teorien i analysen. Studien avsluttes med en konklusjon og avsluttende tanker om fenomenet ineffektivitet. Studiens resultater viser først og fremst at informantene har en relativ lik forståelse av hva begrepet effektivitet omfatter, og generelt sett mener informantene at den norske byggenæringen er noenlunde effektiv, men med rom for forbedringer. På spørsmål om hva som er byggebransjens største utfordringer med effektiviteten, forklarer informantene at det er flere ulike årsaker til dette. I grove trekk erfarer informantene at valg av entrepriseform har noe å si for effektiviteten, og anbefaler mer bruk av samspillsentrepriser. Videre erfarer de at byggebransjen bruker for liten tid i tidligfase av byggeprosjektene til planlegging og prosjektering. Dessuten inkluderes relevante aktører for sent i prosessen, og får ikke delt sin kompetanse med byggherre. Aktørenes samspill har mye å si for effektiviteten, og denne er ifølge informantene ikke alltid optimal. Her drøfter informantene tradisjonell tankegang, manglende samarbeid, fordommer og dårlig kjemi opp mot fordelene av respekt for hverandre, gjensidig tillit og læring mellom prosjektene. Videre viser resultatet at byggebransjens mange lovverk og forskrifter til stadighet er i endring, og det kan være forvirrende å holde styr på alt. Samtidig finnes det flere ulike klassifiseringssystemer for bygg, og rigorøse kontrollsystemer byggebransjen selv har påført seg. Overdokumentering og bruken av advokater nevnes også som årsaker. I tillegg til dette forteller informantene at dårlig prosjektstyring, ansvarsfraskrivelser og dårlig kommunikasjon er utfordringer de må hanskes med. Dette inkluderer igjen nedprioriterte arbeidsoppgaver og slurvete arbeid, dårlige arbeidsgrunnlag og manglende dialog. Til slutt erfarer informantene at det stadig utvikles nye og effektive digitale verktøy til bruk i byggebransjen. Likevel mener de at det noen ganger kan bli for mye av det gode, hvor avanserte systemer er til mer bry enn hjelp. Det fortelles at flere bedrifter utvikler egne digitale systemer basert på eksisterende verktøy, noe som fører til individuell, og ikke felles, effektivitet.
dc.description.abstractThe construction industry is known as one of the least productive industries in Norway, simultaneously being complex and traditionally bound. It turns out that the industry does not keep up with technological developments, especially considering that the effects of digital tools and working methods are lacking. There are several new, promising tools on the market, and there is a general belief that these will provide benefits to the industry in terms of efficiency. Nevertheless, the construction industry is experiencing reduced productivity. What might be the reasons why efficiency is not achieved? This study attempts to answer this through the problem statement; “What are the reasons for why the Norwegian construction industry is one of the country's least efficient industries?" In order to answer this problem, it has been chosen to use a qualitative research method with a phenomenological design, where data was collected through one-to-one-interviews. An abductive approach was used, where data collection and preparation of the theoretical framework took place simultaneously. Throughout the study, 12 informants, divided into 10 interviews, were examined. The informants represent different actors from the Norwegian construction industry, and it is their experience of the industry's efficiency that is the focus of the study. This master thesis begins with an introduction of the purpose of the study and the background for the choice of topic. Then the construction industry and its processes, actors and organization are described. The next chapter deals with the efficiency of the construction industry, with theory on how learning, early-phase, interaction and technology affect efficiency. Then the results are presented, and then discussed in the analysis using the theory. The study is completed with a conclusion and some last thoughts about the phenomenon of inefficiency. The study's results show, first and foremost, that the informants have a relatively similar understanding of what the term efficiency encompasses, and in general, the informants believe that the Norwegian construction industry is somewhat effective, but with room for improvement. When asked what the construction industry's biggest challenges when it comes to efficiency, the informants explain that there are several different reasons for this. In general, the informants find that the choice of contract form has something to say for efficiency and recommends more use of partnering contracts. Furthermore, they find that the construction industry spends too little time planning the construction projects in the early phase. In addition, relevant actors are included too late in the process and aren’t able to share their expertise with the developer. The interaction between the actors has a lot to say for efficiency, and this, according to the informants, is not always optimal. Here, the informants compare traditional thinking, lack of cooperation, prejudices and poor chemistry against the benefits of respect, mutual trust and learning between the projects. Furthermore, the result shows that the construction industry’s many laws and regulations are constantly changing, and it can be confusing to keep track of everything. At the same time, there are several different classification systems for buildings, and rigorous control systems the construction industry itself has applied. Over-documentation and the use of lawyers are also mentioned as causes. In addition, informants experience that poor project management, disclaimers and poor communication are challenges they must deal with. This in turn includes abandoned and sloppy work, poor work basis and lack of dialogue. Finally, the informants find that new and efficient digital tools are constantly being developed for use in the construction industry. Still, they believe that sometimes it can be too much to handle, where advanced systems are more troublesome than they are helping. Some informants told that several companies are developing their own digital systems based on existing tools, leading to individual, and not shared, efficiency.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleIneffektivitet i bygge- og anleggsbransjen - En kvalitativ studie av årsaker til effektivitetsproblemer i bransjen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel