Vurdering av tunnelkonsept for ny Lieråsen tunnel
Abstract
Lieråsen tunnel er en dobbeltsporet tunnel og er en av de mest trafikkerte på det norskejernbanenettet. Fra sommeren 2018 til sommeren 2021 rehabiliteres Lieråsen tunnel.Formålet med prosjektet er å forbedre påliteligheten til togtrafikken. Forventet levetid påtunnelen etter fullført prosjekt er 30 år. Det har de siste 20 årene flere ganger vært ulikeprosjekter i tunnelen. Dette medfører at tunnelen må stenges og påfører samfunnet storeutfordringer og kostnader knyttet til avvikling av togtrafikken. For å reduserestengeperioder vil det kunne være aktuelt å bygge en parallell tunnel. Det vil i dennerapporten undersøkes på et utredningsnivå 2 ulike tunnelkonsepter med 2 ulikedrivemetoder. Det legges spesielt vekt på forhold som byggetid, kostnader og påvirkningpå det ytre miljøet.
Data knyttet til erfaringer fra driving av eksisterende Lieråsen tunnel tyder på at det ersannsynlig at en ny tunnel kan drives både med konvensjonell metode og TBM maskin.Det er i midlertidig knyttet større risiko knyttet til driving med TBM grunnet områder medsvakhetssoner. Videre geologiske forundersøkelser vil kunne gi et bedre utgangspunkt forå forutse og håndtere uønskede hendelser og dermed redusere risikoen. En av de storefordelene ved å benytte TBM til driving av tunnelen er mindre påvirkning på det ytremiljøet enn ved konvensjonell driving. Videre vil TBM ha kortere byggetid på grunn avhøyere inndrift under forutsetning av at uønskede hendelser ikke oppstår. Forbyggekostnader kommer konvensjonell driving best ut med betydelig lavere kostnaderenn for TBM.
Det er på bakgrunn av vurderingene konkludert med at TBM vil være det gunstigstevalget. Lieråsen tunnel is a double track tunnel and is one of the busiest on the Norwegian railnetwork. From summer 2018 to summer 2021, the Lieråsen tunnel will be rehabilitated.The purpose of the project is to improve the reliability of the train traffic. The expectedlife of the tunnel after completion of the project is 30 years. There have been severalprojects in the tunnel over the last 20 years. This means that the tunnel must be closedand impose great challenges and costs on society in connection with the shutdown oftrain traffic. In order to reduce closing periods, it may be appropriate to build a paralleltunnel. In this report, two different tunnel concepts with 2 different driving methods willbe investigated at an investigation level. Particular emphasis is placed on conditions suchas construction time, costs and impact on the external environment.
Data related to experience from driving an existing Lieråsen tunnel indicate that it islikely that a new tunnel can be operated using both conventional method and TBMmachine. However, there is greater risk associated with driving with TBM due to areaswith weakness zones. Further geological surveys could provide a better starting point forpredicting and managing adverse events and thus reducing the risk. One of the majoradvantages of using TBM for driving the tunnel is less impact on the externalenvironment than conventional driving. Furthermore, TBM will have shorter build timedue to higher propulsion provided that undesirable events do not occur. For constructioncosts, conventional driving comes out best with significantly lower costs than TBM.
On the basis of the assessments, it is concluded that TBM will be the most favorablechoice.