Høytpresterende elevers opplevelse av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2652665Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3374]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [36890]
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), 46-60. 10.17585/ntpk.v2.162Sammendrag
Denne studien søker å finne svar på hvordan høytpresterende elever på ungdomstrinnet opplever og responderer på naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Over en periode på seks uker ble to parallelle intervensjoner gjennomført ved en ungdomsskole i Midt-Norge. Intervensjonene var: i) inndeling i prestasjonslike elevgrupper, og ii) økt bruk av utforskende arbeidsmåter. Analysene av det kvantitative datamaterialet viser at intervensjonene hadde kun mindre innvirkning på elevenes selvoppfatning og motivasjon, men var av større betydning for elevenes opplevelse av trivsel og motivasjon. De kvalitative dataene indikerer at medeleveffekter, gjort mulig gjennom tilrettelegging for samarbeid og kommunikasjon elevene i mellom, var viktigste årsak til økt trivsel og læring i denne studien. Det ble ikke påvist like tydelige tilpasningseffekter. Funn i studien indikerer at lærernes undervisningspraksis, og fag- og undervisningsorientering, er av stor betydning for hvordan læreren evner å tilpasse undervisningen slik at elevene får et optimalt utbytte av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet.