Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorMoen, Tor Olav
dc.date.accessioned2020-03-05T15:01:25Z
dc.date.available2020-03-05T15:01:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2645621
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å studere sammenhengen mellom horisontalkurvatur, vegbredde, fart og trafikkulykker på fylkesvegnettet i Vest-Telemark. Analyseperioden har strekt seg over en åtteårsperiode (2009 – 2016). Riktig valg av inputverdier til disse parameterne er viktige for å få en best mulig kjøreopplevelse for trafikanten, men også for trafikantenes sikkerhet. Årsaken til at det ble valgt å fokusere på disse parameterne, er for å finne gjentakende elementer i og ved ulykkespunktene som en kan utbedre for å begrense antall personskadeulykker. Gjennom arbeidet med oppgaven er det samlet aktuell teori og litteratur om horisontalkurvatur, vegbredde, fartsgrense og ulykkesrisiko som er benyttet i analysen av dataene. Spormålinger, veg- og ulykkesdata ble hentet fra programvaren «NVDB123», som er en utvidet versjon av den nettbaserte løsningen for Nasjonal vegdatabank. I arbeidet med dataene fra NVDB123 benyttes MS Excel for å sortere, bearbeide og analysere dataene. Det ble i analysen gjort undersøkelser for å finne sammenheng mellom horisontalkurveradius og fartsnivå, men det ble også gjort undersøkelser for å se sammenhengen mellom horisontalkurvatur, trafikkeksponering og ulykkesfrekvens av vegnettet. Ved å benytte data fra NVDB123 er det viktig å ha et bevisst forhold til dataene som blir hentet ut. Databasen kan inneholde feil og mangler som underrapportering av ulykker, unøyaktige spormålinger, forskjell mellom spormålingsdata og ulykkesdato, stedfesting av ulykkespunkt og årsaksgrunn for trafikkuhellet. Dette er parametere som kan påvirke resultatene i analysen. Resultatene viste at 20 % av ulykkene innenfor analyseområdet er registrert på rettstrekkene mens 41,2 % av ulykkene er registrert i horisontalkurver med radius mellom 0 – 250 meter. Møte- og utforkjøringsulykkene utgjorde 90,6 % av de registrerte ulykkene innenfor analyseområdet. Det anbefales å gjennomføre en kost/nytte-analyse av horisontalkurvene og rettstrekkene hvor det er registrert ulykker. Ved å gjennomføre en slik analyse vil en kunne se om det vil være samfunnsøkonomisk å gjøre tiltak som bedrer situasjonen innenfor kravene gitt til en U-H2 veg. Ved å gjennomføre en slik registrering og kost-nytteanalyse for de ulykkesutsatte svingene, bør det settes opp en prioriteringsliste slik at en kan igangsette de trafikksikkerhetstiltakene som har størst effekt først.
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis has been to study the relationship between horizontal curvature, road width, speed and traffic accidents on the country road network in West Telemark. The analysis period has extended over an eight-year period (2009 – 2016). The right choice of input values for these parameters is important for getting the best driving experience for the road user, but also for road users’ safety. The reason why it was chosen to focus on these parameters is to find recurring elements in and at the accident points that one can rectify to limit the number of personal injury accident. Through the work of the task, there was collected current theory and literature on horizontal curvature, road with, speed limit and accident risk that have been used in the analysis of the data. Track measurements, road and accident data were acquired from the software “NVDB123”, which is an extended version of the web-based solution for the “Nasjonal vegdatabank”. In the work with the data from NVDB123, MS Excel was used to sort, process and analyze the data. In the analysis, surveys were made to find correlation between horizontal curve radius and speed level, but surveys were also made to see the correlation between horizontal curvature, traffic exposure and accident frequency of the road network When using data from NVDB123 it is important to have a conscious relationship with the data that is extracted. The database may contain errors and deficiencies such as underreporting of accidents, inaccurate track measurements, difference between track measurement and data and accident date, location of accident point, and cause of the traffic accident. These are parameters that can affect the results of the analysis. The results showed that 20 % of the accidents within the analysis area were recorded on the straight sections, while 41.2 % of the accidents were recorded in the horizontal curves with a radius between 0 – 250 meters. The head-on and running off the road accidents accounted for 90.6 % of the registered accidents within the analysis area. It is recommended to carry out a cost/benefit analysis of the horizontal curves and the straight lines where accidents have been recorded. By conduction of such analysis one will be able to see whether it will be socio-economic to make measures that improve the situation within the requirements given to a U-H2 road. By carrying out such a registration and cost-benefit analysis for the accident-exposed turns, a priority list should be set out so that one can initiate the traffic safety measures that have the greatest effect first.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePåvirker veg-geometrien antall trafikkulykker?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel