Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKvistad, Anne Holten
dc.contributor.authorOtnes, Hildegunn
dc.date.accessioned2020-02-26T09:33:28Z
dc.date.available2020-02-26T09:33:28Z
dc.date.created2019-11-29T12:19:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2019, 5 (2), 100-119.nb_NO
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2643810
dc.description.abstractI denne artikkelen tematiserer vi mottakerinstansen i skoleskriving, og hvordan denne realiseres i oppgaveformuleringer designet av lærere. Studien tar utgangspunkt i et oppgavemateriale fra Normprosjektet, hentet fra 3. – 7. trinn. I analysene kartlegger vi hvor tydelig mottakerinstansen kommer til uttrykk i oppgavene. Videre presenterer vi ulike kategorier mottakere og gir eksempler på disse. Blant annet ser vi på hvordan læreren er posisjonert som mottaker i skriveoppgavene, og drøfter den doble kommunikasjonssituasjonen som ligger i skolekonteksten. En av målsettingene er å studere oppgaver som er designet av lærere innenfor visse rammer i et forskningsprosjekt, og bruke funnene som utgangspunkt for mer generelle perspektiver. Vi ønsker med dette å igangsette en diskusjon i skriveforskningsmiljøet rundt forståelsen av begrepet autentisk skoleskriving og om hvem som skal være mottakere for elevers skriftlige tekster.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)nb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektetnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber100-119nb_NO
dc.source.volume5nb_NO
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v5.1644
dc.identifier.cristin1754454
dc.description.localcodeCopyright (c) 2019 Anne Holten Kvistad, Hildegunn Otnes Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.nb_NO
cristin.unitcode194,67,80,40
cristin.unitcode194,67,80,0
cristin.unitnameNasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal