Show simple item record

dc.contributor.authorUrsin, Marit
dc.contributor.authorLorgen, Linn C.
dc.date.accessioned2020-02-04T08:40:15Z
dc.date.available2020-02-04T08:40:15Z
dc.date.created2020-01-05T17:50:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBarn. 2019, 37 (3-4), 133-147.nb_NO
dc.identifier.issn2535-5449
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2639448
dc.description.abstractI forbindelse med stortingsvalget 2017 organiserte Redd Barna i Norge et valg for barn i form av en nettbasert stemmeavgivning. Barnas valg var inspirert av artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon, og et av de uttalte målene var å synliggjøre «hvordan Norge ville sett ut om barna fikk bestemme». Denne artikkelen presenterer empiri fra et prosjekt hvor 25 femteklassinger (9–10 år) i en offentlig barneskole i Trondheim deltok i intervju om Barnas valg. Målet med artikkelen er todelt: For det første å utforske barns opplevelse av hvordan de posisjoneres som medborgere. For det andre å kartlegge barns oppfatning av sine kapasiteter og muligheter for å delta i politiske og demokratiske prosesser. Artikkelen viser at tiltak som Barnas valg kan bidra til en styrket følelse av tilhørighet i samfunnet for barn, samtidig som det opprettholdes en tendens til at barns deltakelse foregår på separate arenaer, uten reelle politiske konsekvenser. Barna i undersøkelsen argumenterer for barns rett til å bli hørt og anerkjent, men beskriver også det å gi barn for mye politisk ansvar som potensielt uheldig. Barnas refleksjoner rundt eget medborgerskap gjenspeiler dermed en ambivalens rundt barnemedborgerens rolle, som også preger barnekonvensjonen og samfunnet for øvrig.nb_NO
dc.language.isomisnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Science and Technology (NTNU)nb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnas Valg – når barna går til stemmeurnenenb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber133-147nb_NO
dc.source.volume37nb_NO
dc.source.journalBarnnb_NO
dc.source.issue3-4nb_NO
dc.identifier.doi10.5324/barn.v37i3-4.3385
dc.identifier.cristin1766390
dc.description.localcodeCopyright (c) 2020 Marit Ursin, Linn Cathrin Lorgen Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.nb_NO
cristin.unitcode194,67,70,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk og livslang læring
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal