dc.contributor.author | Ursin, Marit | |
dc.contributor.author | Lorgen, Linn C. | |
dc.date.accessioned | 2020-02-04T08:40:15Z | |
dc.date.available | 2020-02-04T08:40:15Z | |
dc.date.created | 2020-01-05T17:50:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Barn. 2019, 37 (3-4), 133-147. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 2535-5449 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2639448 | |
dc.description.abstract | I forbindelse med stortingsvalget 2017 organiserte Redd Barna i Norge et valg for barn i form av en nettbasert stemmeavgivning. Barnas valg var inspirert av artikkel 12 i FNs Barnekonvensjon, og et av de uttalte målene var å synliggjøre «hvordan Norge ville sett ut om barna fikk bestemme». Denne artikkelen presenterer empiri fra et prosjekt hvor 25 femteklassinger (9–10 år) i en offentlig barneskole i Trondheim deltok i intervju om Barnas valg. Målet med artikkelen er todelt: For det første å utforske barns opplevelse av hvordan de posisjoneres som medborgere. For det andre å kartlegge barns oppfatning av sine kapasiteter og muligheter for å delta i politiske og demokratiske prosesser. Artikkelen viser at tiltak som Barnas valg kan bidra til en styrket følelse av tilhørighet i samfunnet for barn, samtidig som det opprettholdes en tendens til at barns deltakelse foregår på separate arenaer, uten reelle politiske konsekvenser. Barna i undersøkelsen argumenterer for barns rett til å bli hørt og anerkjent, men beskriver også det å gi barn for mye politisk ansvar som potensielt uheldig. Barnas refleksjoner rundt eget medborgerskap gjenspeiler dermed en ambivalens rundt barnemedborgerens rolle, som også preger barnekonvensjonen og samfunnet for øvrig. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Science and Technology (NTNU) | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Barnas Valg – når barna går til stemmeurnene | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 133-147 | nb_NO |
dc.source.volume | 37 | nb_NO |
dc.source.journal | Barn | nb_NO |
dc.source.issue | 3-4 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.5324/barn.v37i3-4.3385 | |
dc.identifier.cristin | 1766390 | |
dc.description.localcode | Copyright (c) 2020 Marit Ursin, Linn Cathrin Lorgen Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk og livslang læring | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |