• Den matematiske samtalen i klasserommet 

      Søndervik, Ole Martin (Master thesis, 2020)
      Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg svart på problemstillingen: Hvilke grep gjør lærere som underviser etter modellen for utviklende opplæring i matematikk for å få frem, støtte og utfordre elevenes matematiske ...
    • Elevers første møte med matematisk modellering - en kvalitativ studie av hindringer i modelleringssyklusen, sett fra et kommognitivt perspektiv 

      Jacobsen, Sindre Magnus; Olsen, Lars Gunnar Romseland (Master thesis, 2021)
      I denne studien er det gjort en undersøkelse av elevers arbeid med en modelleringsoppgave. Målet har vært å få innsikt i hvilke hindringer som oppstår når noen 6.trinns elever møter modellering i en undervisningssituasjon ...
    • Elevers første møte med matematisk modellering - en kvalitativ studie av hindringer i modelleringssyklusen, sett fra et kommognitivt perspektiv 

      Jacobsen, Sindre Magnus; Olsen, Lars Gunnar Romseland (Master thesis, 2021)
      I denne studien er det gjort en undersøkelse av elevers arbeid med en modelleringsoppgave. Målet har vært å få innsikt i hvilke hindringer som oppstår når noen 6.trinns elever møter modellering i en undervisningssituasjon ...
    • Matematisk modellering i oppgaver i norske lærebøker 

      Skaar, Kristin (Master thesis, 2023)
      Matematisk modellering har de senere årene vært mye i fokus, kanskje fordi det handler om å benytte matematikk for å løse problemer i virkelige verden. I den norske læreplanen i matematikk har «modellering og anvendelse» ...
    • Når læreplan møter praksis 

      Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)
      Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ...
    • Når læreplan møter praksis 

      Bjoraa, Katharina; Søberg, Liv Habberstad (Master thesis, 2020)
      Høsten 2020 innføres en ny læreplan. Nytt med fagfornyelsen, er innføringen av kjerneelementer i alle fag. Kjerneelementene beskriver hva som er det viktigste man skal lære i faget, og utforsking og problemløsing er et av ...
    • Representasjoner i lærebøker 

      Jensen, Mari Solberg (Master thesis, 2021)
      Denne studien har undersøkt representasjoner i lærebøker på 5. trinn. Hensikten har vært har vært å få innsikt i hvordan oppgaver og eksempler i lærebøkene ivaretar de ulike aspektene ved representasjonskompetansen. En ...