Modelling Airport Runoff Containing De-icing Chemicals
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2634043Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne casestudien ble gjennomført for å få en oversikt over propylen glykol (PG) baserte avisingskjemikalier som transporteres med avrenning fra Stavanger lufthavn Sola og ut i en nærliggende fjord, Hafrsfjord. Hendelser som fører til avrenning med innhold av avisingskjemikalier består av mange ulike og sammenhengende deler, så formålet var å konstruere en modell som var kompleks nok til å ta høyde for varierende overflater som bidrar til avrenning med PG-innhold. I tillegg var det et mål at modellen skulle være enkel å ta i bruk ved ulike flyplasser. Tid-areal metoden ble valgt som basis for den hydrologiske delen av modellen. Et konvensjonelt akkumuleringsrammeverk som tok høyde for biologisk nedbryting av PG på flyplassoverflater ble benyttet for å modellere akkumuleringen på overflaten. Utvaskingen av PG ble bygd på antagelsen om at PG er fullstendig blandbar i vann, og laboratorieundersøkelser ble gjennomført for å underbygge denne antagelsen. Modellen ble kjørt som en scenariobasert modell hvor scenarioene var basert på forskjellige temperaturer, antall flyavganger og antall tørre dager etter avising. Resultatene illustrerte at utslipp av PG viste first flush tendenser. Videre viste analyser at utslipp av kjemikalier var avhengig av fordelingen av forurensning på overflaten. Modellen kan bli brukt til å støtte avgjørelser angående krav til eventuelle tiltak for å redusere utslipp. Videre kan modellen brukes til å vurdere lignende problemer som involverer avisingskjemikalier og andre kjemikalier på andre flyplassområder.