Patient satisfaction with outpatient mental health services - the influence of organizational factors
Abstract
Pasienttilfredshet med polikliniske tilbud i det psykiske helsevernet – betydningen av organisatoriske faktorer
Pasientenes opplevelse og tilfredshet med behandlingstilbudet har i økende grad blitt vektlagt ved evaluering av tjenester til mennesker med psykiske lidelser. Systematiske målinger av brukererfaringer i det psykiske helsevernet skal inngå som en av flere kvalitetsindikatorer for spesialisttjenesten. Dette skal blant annet gi brukerne beslutningsgrunnlag for å kunne velge hvor man ønsker å behandles, fagfolkene innspill til egen kvalitetsutvikling og staten nødvendig styringsinformasjon. Hensikten med avhandlingen var å undersøke i hvilken grad organisatoriske forhold har betydning for pasientenes tilfredshet med behandlingstilbudet. Resultatene i avhandlingen bygger på analyser av data fra flere større undersøkelser med spørreskjema til pasienter om deres erfaringer med det psykiske helsevernet.
Samlet sett viser resultatene at misnøye eller tilfredshet med tjenestetilbudet i liten grad var avhengig av hvor behandlingen fant sted. Det vil si at pasientene var fornøyd eller misfornøyd relativt uavhengig av hvor de ble behandlet. For eksempel blant pasienter i poliklinikker for voksne kunne bare om lag to prosent av variansen i tilfredshet knyttes til hvilken behandlingsenhet som sto for behandlingen. Resultatene viste også at ulike mål på den psykiske lidelsens alvorlighet var assosiert med pasienttilfredshet, noe som vil ha betydning ved sammenlikning av behandlingsenheter med til dels ulike behandlingsoppgaver.
Avhandlingen viser at aggregerte mål for pasienttilfredshet har klare begrensninger som indikator på organisatorisk kvalitet. Det er grunn til å tvile på om gjennomsnittlig tilfredshet ved for eksempel en poliklinikk er egnet som styringsinformasjon. Det synes som om metoden i liten grad er egnet til å identifisere poliklinikker med dårlig kvalitet og det er også usikkert om de poliklinikkene som metoden beskriver som dårlige, faktisk er dårlige.
Kandidat: Johan Håkon Bjørngaard, Institutt for samfunnsmedisin
Veiledere: Jon Magnussen, Torleif Ruud og Svein Friis
Finansieringskilde: Rådet for psykisk helse og Stiftelsen Helse og Rehabilitering
Has parts
Bjørngaard, Johan Håkon; Ruud, Torleif; Garratt, Andrew; Hatling, Trond. Patients' experiences and clinicians' ratings of the quality of outpatient teams in psychiatric care units in Norway. Psychiatric services. 58(August): 1102-1107, 2007.Bjørngaard, Johan Håkon; Garratt, Andrew; Gråwe, Rolf; Bjertnæs, Øyvind; Ruud, Torleif. Patient experiences with treatment in private practice compared with public mental health services. Scandinavian journal of psychology. Online ahead of print, 2008.
Bjørngaard, Johan Håkon; Andersson, Helle; Ose, Solveig; Hanssen-Bauer, Ketil. User satisfaction with child and adolescent mental health services. Social psychiatry and psychiatric epidemiology. Online ahead of print, 2008.
Bjørngaard, Johan Håkon; Ruud, Torleif; Friis, Svein. The impact of mental illness on patient satisfaction with the therapeutic relationship. Social psychiatry and psychiatric epidemiology. 42(10): 803-809, 2007.