Lydhørt Samspill - Oppmerksomhet på lyd ved bruk av ReMida-materialer med de aller minste i barnehagen
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Original version
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift. 2019, (1), 28-36. 10.18261/issn.2535-4310-2019-01-07Abstract
De aller minste barna i barnehagen undersøker verden med alle sanser i spill, og med stor oppmerksomhet på både materialitet og samspill med andre. Hele kroppen er med. Sanseapparatet er finstemt, og ønsket om å delta er ofte tydelig. De minste barnas kroppslige og sosiale tilstedeværelse er en ressurs vi som kunstpedagoger ønsker å jobbe kreativt med. Vi ønsker å finne gode samspillsformer, der de minste kan være med på egne premisser, i stedet for mer verbalspråklige eller språkstimulerende opplegg der de minste barnas kompetanser ikke strekker til. LYDHØR-prosjektet (Bøyesen, 2018) har gitt oss en fin mulighet til å utforske dette.