dc.contributor.author | Aune, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2019-11-07T11:05:02Z | |
dc.date.available | 2019-11-07T11:05:02Z | |
dc.date.created | 2014-09-04T12:24:36Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2014, 37 (2), 58-69. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-8981 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2627167 | |
dc.description.abstract | I prosjektet «Kontinuitet i omsorgen gjennom svangerskap, fødsel og barseltid» var målet å få kunnskap om hvorvidt en slik modell i de praktiske studiene ville gi jordmorstudentene en økt forståelse for jordmorfaget, med vekt på å fremme et normalt svangerskap, fødsel og barseltid. Målsettingen med dette vitenskapelige essayet er å sette prosjektet inn i en pedagogisk referanseramme, der jordmorstudentenes læreprosess og den grunnleggende forståelsen for jordmorfaget ses i lys av ulike læringsteorier. Jordmorstudentenes læring kan settes i et overordnet konstruktivistisk og sosiokulturelt perspektiv. Carl Rogers teori om relasjonens betydning som en forutsetning for å utvikle personlig vekst og modenhet er sentral. Helhetlig læring er en prosess som berører hele mennesket i interaksjon med sine omgivelser, og i denne betydningen inkluderer læring utvikling av relasjoner. Det var nyttig å benytte Carr og Kemmis modell som et verktøy for å analysere aksjonslæringsprosessen, siden denne modellen tar hensyn til den sosiale dimensjonen med samhandling mellom aktørene. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetsforlaget | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | En modell for jordmorstudenters praktiske studier sett i lys av ulike læringsteorier - et vitenskapelig essay | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 58-69 | nb_NO |
dc.source.volume | 37 | nb_NO |
dc.source.journal | UNIPED | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.3402/uniped.v37.23178 | |
dc.identifier.cristin | 1151731 | |
dc.description.localcode | (C) 2014 Ingvild Aune. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,65,20,0 | |
cristin.unitname | Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |