Melodi Grand Prix Junior og det neo-liberale samfunnet
Abstract
Gjennom ulike tilnærminger søker denne avhandlingen å beskrive en sammenheng mellom kreativitet, markedsliberalisme og samfunn. Den gir et kritisk blikk på medie- og musikkindustriens makt, og ser videre på ringvirkningene ulike etiske valg har i det kapitalistiske- og neo-liberale perspektivet. Gjennom en holistisk tilnærming viser avhandlingen hvordan musikkindustrien har innvirkning på både individ, samfunn og økologi.
Underholdningskonseptet MGPjr brukes gjennom oppgaven for å konkretisere og eksemplifisere dette, og for å synliggjøre koblingene mellom pop-bransjens idealer, presseetikken og barn og unges kreative identitet. Abstract
Through its holistic approach, this thesis aims to describe the link between neo-liberalism, creativity and society. It offers a critical view on the power of the music industry, examining the cause / effect between the media’s ethical choices and the outcomes in the mechanisms of capitalism. Furthermore it offers a take on the connections between the ideals of pop music, and the development of creativity. With the use of the entertainment industrys MGPjr this thesis seeks to examplify how neo-liberalism has a direct impact on both society, indivduals and their identity, as well as the ecology.