Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorSchei, Kåre Jessen
dc.date.accessioned2019-11-04T14:20:47Z
dc.date.available2019-11-04T14:20:47Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2626450
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å identifisere hvilke atletiske og akademiske faktorer som påvirker idrettselevers evne til å kombinere skole og idrett. Utviklingsmodellen til Wylleman og Lavallee (2004) blir brukt som et teoretisk utgangspunkt, med et fokus på den helhetlige utviklingen av idrettselevene. Det er utført en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse som er basert på et egenkonstruert spørreskjema. Utvalget består av 166 ungdommer fra to videregående skoler som tilbyr bredde- og toppidrettslinjer. Fordelingen av kjønn er tilnærmet lik (81 gutter og 86 jenter). Analysene er gjennomført med StataIC versjon14. Det er foretatt en multippel lineær regresjonsanalyse. I oppgaven oppgis regresjonskoeffisient, standardfeil og R2-verdien i regresjonsmodellen. Resultatene viser en statistisk signifikant negativ sammenheng mellom idrettselevenes evne til å kombinere skole og idrett og variablene fysisk utmattelse, krav til skolen og sosial støtte. Økt fysisk utmattelse og krav til skolen og sosial støtte indikerer å negativt påvirke kombinasjonen. Funnene i studien støtter dermed det helhetlige perspektivet på utviklingen av utøvere, som understreker viktigheten av å ta hensyn til individet behovene og kontekster utenom idretten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleKombinasjonen av idrett og skole - En kvantitativ undersøkelse av idrettselever ved bredde- og toppidrettslinjernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel