dc.contributor.advisor | Hvasshovd, Svein-Olaf | |
dc.contributor.author | Wilberg, Simen Davanger | |
dc.date.accessioned | 2019-10-31T15:17:31Z | |
dc.date.available | 2019-10-31T15:17:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2625847 | |
dc.description.abstract | Nordmenn, som mange andre, er svært glad i å være utendørs. Over hele året søker de å utforske naturen.
Dette er en sunn aktivitet på mange måter. Først og fremst, så er det en god kardiovaskulær aktivited
hvor du kommer i kontakt med naturen. Det kan også være en sosial aktivitet. Og på den annen side kan
det også være en måte å få litt alene tid på. Det er mange aspekter av naturen, men dette prosjektet vil
fokusere på fjellturer til å begynne med. Fjellvandring synes å bli mer attraktivt blant yngre generasjoner,
og folk er ivrige etter å spore hvor de har vært, og som oftest liker de å dele sine erfaringer med andre.
Det er ingen belønning når du går på fjellturer, og folk glemmer ofte hvor de har vært. Det er ingen
nyttig app som kan brukes til å registrere fjelltopper, spesielt ikke i Norge.
Et lokasjonsbasert spill som vil spore GPS på brukerenhetene ble utviklet i dette prosjektet. Applikasjonen
er en videreføring av et fordypningsprosjekt som forfatteren gjennomførte i løpet av høsten 2018. Appen
vil benytte seg av relativt ny teknologi, da den tar inspirasjon fra det populære mobile spillet Pokemon GO,
som påvirket brukerne på en god og sunn måte [1]. Appen utviklet i denne oppgaven skal skreddersys
for å inkludere de 1000 høyeste fjelltoppene i Norge, noe som gir den et reelt brukstilfelle i Norge. Du
kan kun registrere en tur til et fjellstoppemål, når du er innenfor rekkevidde.
For å få konstruktive tilbakemeldinger og forslag, ble prototypen testet av noen få personer. Prototypetesten ble fulgt opp av en kort undersøkelse. Dette bidro til å forstå hva brukerne leter etter i en app for
fjellvandring, og hvilke aspekter av appen som ville motivere brukeren til å gå på fjellturer.
Basert på evalueringen ble appen konkludert med å ha mulighet til å motivere folk til å gå på på fjellturer.
Brukerne var generelt positive til appen. Et mobilspill med formålet om å motivere så mange brukere
som mulig å gå på fjellvandring, kan ha nytte av å fokusere på både gamifikasjon og det sosiale aspektet
av appen. De kan ses som like viktige elementer, og ble funnet å kunne motivere brukere på hver sin
måte. | |
dc.description.abstract | Norwegians, as many others, are very fond of the outdoors. All around the year, they seek out to explore
the nature. This is a healthy activity in many ways. First of all, it is a good cardiovascular exercise where
you get in contact with the nature. It can also be a social activity. And, on the other hand, it can also be a
way to get some alone time. There are many aspects of the nature, but this project will focus on trekking
in the mountains. Mountain trekking seem to be getting more attractive among younger generations,
and people are eager to track where they’ve been, and more often than not do they like to share their
experience with others. There is no reward when you go trekking, and people often end up forgetting
where they have been. There is no useful app that can be used to collect mountain peaks, specifically not
in Norway.
A location-based game that will track the Global Positioning System (GPS) on the users device was
developed in this project. The application is a continuation of a specialization project the author conducted
in fall 2018. It will also make use of fairly new technology, as it takes inspiration from the popular mobile
game Pokemon GO, which affected the users in a good, healthy way [1]. The application developed in
this thesis is be tailored to include the 1000 highest mountain peaks in Norway, giving it a real use case
in Norway. Only when in range, you can register a trip to a mountain peak destination.
To get some constructive feedback and suggestions, the prototype was tested by a small number of
people. The prototype testing was followed up by a short survey This helped to understand what the
users are looking for in an application for trekking in the mountains, and what aspects of the application
would motivate the user to go mountain trekking.
Based on the evaluation, the application were concluded to have the ability to motivate people to go
trekking in the mountains. The users were overall positive towards the application. A mobile game with
the intention to motivate as many users as possible to go trekking in the mountains, could benefit from
focusing on both the gamification and the social aspect of the app. They can be seen as equally essential
elements, and were found to motivate users in their own way. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | MOUNTAINGO: LOCATION-BASED APP TO TRACK AND SHARE MOUNTAIN TREKKING EXPERIENCES | |
dc.type | Master thesis | |