Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDivitini, Monica
dc.contributor.authorAndrés, Elena
dc.date.accessioned2019-10-31T15:15:41Z
dc.date.available2019-10-31T15:15:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625781
dc.description.abstractTeknologi er konstant i endring og det er et stort behov for å utdanne nyere generasjoner slik at de kan delta i digitaliseringen. Lære som jobber både i og utenfor skolen har et ansvar om å lage læringsoppgaver til elever. For å gjøre dette trenger lærerne støtte i prosessen med å lage oppgaver. En metode som kan brukes er å la barna lære gjennom utforsking, og la de fikle med teknologi for å utvikle deres forståelse av et emne. Dette kan gjøres ved å la elevene gå gjennom en iterativ prosess hvor de utforsker og bruker teknologien til å komme opp med løsninger på et problem. Det å lage en slik oppgave hvor elevene får fikle kan være tidkrevende og utfordrende for lærere, likevel øker denne typen oppgaver barns metakognisjon og gir dem en økt forståelse av hvordan ting fungerer. Gjennom intervjuer ble det oppdaget at ulike lærere har hatt suksess med å implementere denne type oppgaver. Litteraturen avdekket derimot at det finnes utfordringer ved å bruke denne metoden i klasserommet. Det finnes allerede eksisterende plattformer som er rettet mot å støtte lærer i klasserommet. Noen av disse plattformene ble analysert og det ble oppdaget manglende funksjonalitet for å støtte lærere i prosessen med å lage læringsoppgaver. I denne masteroppgaven ble en konseptuell modell laget, som illustrerer prosessen læreren må gjennom for å lage en oppgave med læring gjennom utforsking. Modellen gir et innblikk til hvilke delprosesser lærere kan bli støttet i. Resultatet av oppgaven og modellen tilfører kunnskap gjennom denne modellen som viser hvordan man kan implementere støtte til lærere i prosessen med å lage læringsoppgaver på et konseptuelt nivå. Det fokuseres på definisjonen av en spesifikk type oppgave som inkluderer å lære gjennom utforsking. Målet med resultatet er å illustrere hvordan en plattform kan hjelpe lærere når de går gjennom prosessen av å lage en læringsoppgave som fokuserer på utforsking.
dc.description.abstractTechnology is continually changing, and there is a growing need to educate the new generation so they can be a part of the digitalization that is happening. There are educators both in and outside of school that define learning activities for their students. These need to be supported through the process. Tinkering is a teaching approach that lets students explore technology and develop their understanding of a subject. This is done by having students go through an iterative process where they fiddle with tools to solve a problem — defining a problem where the students' tinker can be time-consuming and challenging for educators. However, running this type of activity can help children develop their higher-order thinking skills. Through interviews, it was discovered that educators seem to be having success with implementing tinkering problems in their classroom, but the literature shows that there are still many challenges when it comes to planning this type of problem for the classroom. There already exists platforms that aim to support educators. A selection of these platforms were analyzed, and it was discovered that there is a lack of support for educators in the process of defining activities. In this thesis a conceptual model that illustrates the process an educator have to go through to define an activity with tinkering was developed. This model gives an insight into what sub-processes the educator has to be supported through. The main results add to previous knowledge by providing a model which adds an understanding of how to implement support in this process of defining an activity to a platform at a conceptual level. It focuses on the definition of a specific type of learning activity that includes tinkering. The results aim to illustrate how a platform can help support educators when they are going through the process of creating a tinkering based programming activity.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleSupporting Educators of Programming When Defining Activities With Tinkering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel