Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrætteberg, Hallvard
dc.contributor.authorVingen, Sindre Aarvik
dc.date.accessioned2019-10-26T14:01:19Z
dc.date.available2019-10-26T14:01:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2624626
dc.description.abstractÅ lage et øvingsopplegg innen programmering kan være en utfordring. Dersom øvingsopplegget skal brukes i et førsteårsemne er det usikkerhet rundt kunnskapen studentene sitter med og hvilke læringsstiler de foretrekker. Denne usikkerheten ligger til grunn for kravet om at et øvingsopplegg bør passe for en bredde med studenter med ulik kunnskap og læringsstil. I denne oppgaven ble det tatt for seg ulike oppgavetyper som kan komplementere øvingsopplegget i emnet Objektorientert programmering (TDT4100) ved NTNU, og på den måten ha mulighet til å skape et mer tilpasset øvingsopplegg. Det ble også undersøkt mulige løsninger for både emneansvarlige og studenter med tanke på forfatting, distribuering, oppgaveløsing og verktøy. Resultatet av denne oppgaven er ulike oppgavetyper og mulige verktøy for forfatting og utførelse av disse oppgavetypene. Verktøyene er ment som et \say{Proof of Concept}, og det ble derfor tatt for seg andre mulige løsninger og hvorvidt disse kunne implementeres i ulike plattformer. Da emnet TDT4100 kan endre infrastruktur, bruk av plattformer og øvingsopplegg over tid, er det også forsikret at forslagene til løsninger er fleksible og kan brukes på flere plattformer, slik at løsningene kan ha lengre levetid. Oppgavetypene ble modellert og det ble utarbeidet et verktøy for å forfatte oppgaver og lage instanser av denne modellen.
dc.description.abstractCreating an exercise program to learn programming can be a challenge. If the exercise program is to be used in a first-year course, there is uncertainty about the knowledge the students possess and which learning strategies they prefer. This uncertainty forms the basis of the requirement that an exercise program should fit a variety of students with different knowledge and learning strategies. In this thesis, various types of exercises were considered that could complement the exercise program in the subject Object-oriented programming (TDT4100) at NTNU, and in this way have the opportunity to create a more adapted exercise program. Possible solutions were also investigated for both course managers and students with regard to writing, distribution, task solving and tools. The result of this project is various types of tasks and possible tools for writing and executing these exercises. The tools are intended as a \say{Proof of Concept}, and other possible solutions were therefore considered and whether these could be implemented in different platforms. As the subject TDT4100 can change infrastructure, use of platforms and exercise programs over time, it is also assured that the proposals for solutions are flexible and can be used on several platforms, so that the solutions may be long-lasting. The exercise types were modeled and a tool was made for writing tasks and creating instances of this model.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOppgavetyper og verktøy for tilpasset læring innenfor objektorientert programmering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel