Visualizing Key Performance Indicators in Sustainable Neighbourhoods
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624516Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven følger Design Science Research metoden og utforsker hvordan virtuell virkelighet-teknologier (VR) kan bli benyttet for å visualisere utslipps-data i nullutslippsområder. For å oppnå dette ble en virtuell virkelighet-applikasjon, kalt ZENVR, utviklet. Denne ble evaluert gjennom semi-strukturerte ekspert-intervjuer. De innsamlede dataene ble strukturert og analysert ved å delvis anvende prinsippene fra Grounded Theory. Systemets brukervennlighet ble evaluert gjennom brukertester med et tilhørende spørreskjema.
Resultatene indikerer at virtuell virkelighet er en egnet plattform for å kommunisere og gi kontekst til komplekse data, og at ZENVR er et egnet verktøy for å visualisere Key Performance Indicators (KPIs) i nullutslippsområder. Resultatene viser også at ved å utnytte de altoppslukende egenskapene til virtuel virkelighet er det mulig å skape en opplevelse for brukeren som kan gjøre et vedvarende inntrykk. Flere bruksområder for ZENVR har blitt oppdaget: Engasjere innbyggere, promotering og reklame for nullutslippsområder, verktøy for tverrfaglig kommunikasjon og samarbeid mellom profesjonnelle. This project follows the Design Science Research methodology and explores how virtual reality technology may be utilized for visualizing emission data in Zero Emission Neighbourhoods (ZENs). The project involved developing a virtual reality application named ZENVR, which were evaluated through semi-structured expert interviews. The data collected was structured and analyzed by partially applying Grounded Theory. Furthermore, the usability of the system has been evaluated through user test with an attached questionnaire.
The results indicate that virtual reality is a suitable platform for communicating and contextualizing complex data and that ZENVR is an appropriate tool for visualizing Key Performance Indicators in ZENs. The findings also show that by utilizing the immersive properties of virtual reality, it is possible to create an experience for the user and subsequently making a lasting impression. Several areas of use for ZENVR were discovered, including citizen engagement, promotion and the advertisement of ZENs, tool for interdisciplinary communication and collaboration between professionals.