Beskrivelse og verdivurdering av sosiale nettverkstjenester
Abstract
Sosiale nettverkstjenester har i løpet av det siste tiåret opplevd en enorm økning i popularitet. I dag stammer en stor andel av total Internettrafikk fra disse tjenestene. Dette har ikke forblitt ubemerket blant forretningssektoren, som i de siste årene har økt fokuset mot dette nye markedet.Flere nettverkslover har blitt foreslått for å enten modellere brukeratferd eller nettverksverdi. Det er derimot usikkert hvor presise disse lovene er for sosiale nettverkstjenester, ettersom få empiriske undersøkelser har blitt utført. I dette studiet blir empiriske funn presentert for å undersøke brukeratferd i sosiale nettverk, samt gi mer presise verdiestimater på sosiale nettverkstjenester.Resultatene fra denne studien har vist at popularitet av Twitter-brukere ikke kan modelleres presist med Zipfs lov. Popularitet av Youtube-videor kunne i stor grad modelleres med Zipfs lov. Gjennomsnittlig innholdsproduksjon øker med nettverksstørrelsen for sosiale nettverk undersøkt. En potensfunksjon, avhengig av nettverksstørrelse og gjennomsnittlig innholdsproduksjon, var den beste funksjonen for å modellere verdien av sosiale nettverkstjenester. Denne modellen vokser, i asymptotiske termer, omtrent som Tilly-Odlyzkos lov.