Interaksjonsløs VR
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2624222Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven forsøkte å finne ut hvilket potensial interaksjonsløs VR har innen utdanning.For å utforske dette ble oppfattet tilfredshet, oppslukthet og autonomi undersøkt. Enprototype av en interaksjonsløs VR-applikasjon ble opprettet, og en brukerevaluering bleutført. Evalueringen besto av et pre- og post-spørreskjema, intervju og observasjoner. Detble funnet at interaksjonsløs VR virker gunstig for de som har liten eller ingen tidligereerfaring i VR. Men bortsett fra dette viser interaksjonsløs VR ingen andre aspekter somville gjøre det mer gunstig enn interaktiv VR innen utdanning. This thesis sought to find what potential interactionless VR has in education. In order toexplore this, perceived satisfaction, immersion and agency were investigated. A prototypeof an interactionless VR application was created, and a user evaluation was conducted.The evaluation consisted of a pre- and post-questionnaire, interview and observations. Itwas found that interactionless VR seems beneficial to those who have little to no previousexperience in VR. However, apart from this interactionless VR displayed no other aspectsthat would make it more beneficial than interactive VR in education.