Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMunkebye, Eli
dc.contributor.authorVie, Ane Amalie Strandli
dc.date.accessioned2019-10-18T14:10:41Z
dc.date.available2019-10-18T14:10:41Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623271
dc.description.abstractDenne studien handler om hvordan man kan bruke elevtegninger i undervisning som ett verktøy for elevers læring. I ett undervisningsopplegg bestående av fire undervisningsøkter legger læreren til rette for at elevene kan utvikle sin forståelse av ett fenomen gjennom arbeid med observasjoner og tegninger. For å belyse problemstillingen er elevtegninger og klasseromsdialog analysert. Studien er designet som en aksjonsstudie, der endring i praksis er sentral. I studien diskuteres derfor det gjennomførte undervisningsoppleggets potensial, og mulige endringer i undervisningen for å kunne støtte elevers utvikling gjennom dialog rundt elevtegninger. Studien viser at det planlagte undervisningsopplegget fører til en svak utvikling i elevers framstilling av fenomenet nedbrytning i sine tegninger. Dialogen som skjer rundt tegningene er beskrivende, og støtter sjeldent elevene i arbeidet med å utvikle eksisterende kunnskap og i tilegnelsen av nye kunnskaper og ideer. I studien kommer det også fram flere momenter som må adresseres i arbeidet med utvikling av nye undervisningsopplegg for å gi en økt utvikling i elevers framstilling av fenomenet. Disse momentene handler om at elevene i oppgaveløsningen må gjøres oppmerksomme på hvilke elementer de velger å framstille i tegningene, og hvorfor de gjør det. For at elevene skal få mulighet til å uttrykke sine ideer og eksisterende kunnskaper, og utvikle disse i arbeidet med tegninger, kan det se ut som at undervisningen må ha ett fokus på utvikling av muntlige, motoriske og kognitive ferdigheter, i tillegg til å eksponere elevene for ulike visuelle uttrykksformer. Nøkkelord: Elevtegninger, aksjonsforskning, sosiokulturelt læringssyn, dialog, naturfagundervisning, elevobservasjoner, modeller, læringsstrategi.
dc.description.abstractThis paper focuses on the use of student drawings in teaching as a tool for student learning. In a science teaching program consisting of four teaching sessions, the teacher supports the pupils to develop their understanding of a phenomenon through work with observations and drawings. Student drawings and classroom dialogues have been analyzed. The study is designed as an action study, where a change in the educational practice is central. The study discusses the potential of the instruction and possible changes in the teaching program in order to support student development through dialogue about student drawings. The study shows that the planned instruction leads to a weak development in students' presentation of the phenomenon of decomposition in their drawings. The dialogue that takes place in the drawing activity is descriptive, and the teacher rarely supports the students in the work of developing existing knowledge and in acquiring new knowledge and ideas. This paper points to several factors that must be addressed in the work on developing the instruction in order to give an increased development in the students' presentation of the phenomenon. In the instruction students must be made aware of which elements they choose to show in the drawings, and why they do so. In order for students to have the opportunity to express their ideas and existing knowledge, and to develop these in the work of drawings, the teaching program must have a focus on the development of oral, motor and cognitive skills, as well as exposing the students for various visual expressions. Keywords: Student drawings, action research, socio-cultural learning, dialogue, science education, student observations, models, learning strategy
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av elevtegninger i naturfagsundervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel