Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnardal, Per Ståle
dc.contributor.authorBrovold, Anne Kristine
dc.contributor.authorGjervan, Mari
dc.date.accessioned2019-10-18T14:01:07Z
dc.date.available2019-10-18T14:01:07Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2623175
dc.description.abstractDette er en case-studie av Røde Kors Norge. Formålet i denne studien har vært å karakterisere hva samfunnsansvar er i en ideell organisasjon og hvordan disse samfunnsansvarstiltakene styres. Vi har også sett på ulike tilnærminger som kan føre til at samfunnsansvarstiltak blir tatt. Ideelle organisasjoner har mange av de samme behovene som profittmaksimerende bedrifter. Likevel har kombinasjonen ideelle organisasjoner og samfunnsansvar vært lite empirisk forsket på tidligere. Røde Kors er en viktig samfunnsaktør i Norge, og dette har vært noe av hvorfor det var så interessant for oss å gå i dybden på dette. Vi har sett på dette i lys av problemstillingen: Hva karakteriserer og hvordan styres samfunnsansvar i en ideell organisasjon? - en casestudie av Røde Kors Norge Vår empiri er samlet på bakgrunn av en kvalitativ strategi, og vi har gjort dette ved å bruke en kombinasjon av dokumentstudie og ti dybdeintervju av utvalgte respondenter fra nasjonalkontoret til Røde Kors. I denne studien kommer vi frem til fire funn. Vårt første funn er at bærekraft også er viktig når vi snakker om samfunnsansvar i Røde Kors. Bærekraft i denne sammenhengen var i bred forstand, og ble nevnt spesielt da de snakket om å ha en bærekraftig organisasjon. Vårt andre funn er at vi finner en rekke karakteristikker på samfunnsansvaret i Røde Kors. Overordnet kan vi si at vi finner seks karakteristikker som kan belyse samfunnsansvar i Røde Kors: frivillighet, håndtering eksternaliteter, orientering mot flere interessenter, sosial og økonomisk tilpasning, praksis og verdier og mer enn filantropi. Vårt tredje funn er at Røde Kors i stor grad aksepterte sitt ansvar for å ivareta en rekke ulike interessenter, samt at våre respondenter var drevet av en indre motivasjon, og et ønske om å gjøre godt. Disse tilnærmingene kan fungere som en driver for enkelte av samfunnsansvarstiltakene de gjør i større grad. Vårt fjerde funn er at vi finner en form for kulturell kontroll i Røde Kors. Denne formen for styring kan knyttes til enkelte av samfunnsansvarstiltakene de gjør.
dc.description.abstractThis is a case study of the Norwegian Red Cross. The purpose of this study has been to characterize what corporate social responsibility (CSR) entails, and how CSR initiatives are managed, in a non-profit organization. We have also identified different drivers that could lead to CSR initiatives. Non-profit organizations have many of the same needs that profit maximizing corporations do, but there has still not been conducted much empirical research on the combination of CSR and non-profit organizations. The Norwegian Red Cross has an important presence in the Norwegian society, which is partly why we found this topic and this organization interesting. Our research question is as follows: What characterizes CSR and the way it is managed in a non-profit organization? - a case study of the Norwegian Red Cross Our empirical data is collected using a qualitative strategy, through a combination of document analysis and ten in-depth interviews with respondents from the Norwegian Red Cross’ headquarters. This study has four findings. Our first finding is that sustainability is important when talking about CSR in the Norwegian Red Cross. In this context we take a broad view of the term sustainability, and having a sustainable organization was a frequent topic among the respondents. Our second finding is that we can find several CSR characteristics in the Norwegian Red Cross. Overall, we found six CSR characteristics: voluntary, managing externalities, multiple stakeholder orientation, social and economic alignment, practices and values and beyond philanthropy. Our third finding is that there was a high degree of acceptance of their responsibility for several different stakeholders, and that our respondents were driven by an intrinsic motivation and a need to do good. These two approaches can both work as drivers for some of their CSR initiatives. Our fourth finding is that we can identify the use of cultural control in the Norwegian Red Cross, and the findings suggest that this control is connected to the management of some of their CSR initiatives.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamfunnsansvar i ideelle organisasjoner - en casestudie av Norges Røde Kors
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel