Hvorfor velger oppstartsbedrifter equity crowdfunding i Norge
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2622987Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for geografi [1119]
Sammendrag
Entreprenørskap er anerkjent som en driver av innovasjon, jobbskaping og økonomisk vekst.Tilgang til risikokapital er avgjørende for tidligfaseselskaper som ønsker å vokse og kommeseg helskinnet gjennom dødens dal. Knapphet på risikokapital har ført til en fremvekst avalternativ finansiering i Europa. Hvor equity crowdfunding er etablert som en viktig aktør ogstår for 20% av all egenkapitalfinansiering for oppstartselskaper i Storbritannia. Dennestudien tar for seg det underutviklede equity crowdfunding markedet i Norge. Det vil vurdereshvilke strategiske faktorer som er avgjørende for at oppstartsbedrifter velger equitycrowdfunding. I tillegg blir det sett nærmere på betydningen av nettverk og sted iemisjonskampanjen. Før det blir vurdert hvordan valg av equity crowdfunding påvirkerfremtidige finansieringsmuligheter.
Oppgaven baserer seg på studier om crowdfunding, nettverk og sted i tillegg til offentligdokumentasjon. Studien lener seg på teorier om «pecking order», «observational learning»,lokal bias og informasjonsasymmetri. Hensikten med studien er å oppnå en større forståelseom equity crowdfunding i Norge. Som kan bidra til å utvikle miljøet videre og sørge for atflere oppstartsbedrifter kan erverve risikokapital.Oppgaven er en eksplorativ studie, hvor der er intervjuet fire bedrifter og benyttet enmultippel case-tilnærming med et holistisk perspektiv for å analysere problemområdet. Itillegg er det innhentet data fra aksjonærregisteret for å analysere de totalt 700 aksjeeiere i defire selskapene.
Resultatene for oppgaven kan oppsummeres med at entreprenørene i stor grad velger equitycrowdfunding i mangel på bedre alternativ. Samtidig som crowdfunding ikke er nederst pårangstigen iht. teorien om «pecking order». Hovedstrategien for entreprenørene som benytterequity crowdfunding, er å bygge bro over dødens dal til fremtidige investeringer fraventureselskaper. Samtidig viser studien at equity crowdfunding sannsynligvis bidrar til åredusere mulighetene til investeringer fra profesjonelle investorer. Studien finner at equitycrowdfunding er særlig utsatt for informasjonsasymmetri, og at investorene som resultat ihovedsak er lokale. Videre viser studien at entreprenørens sosiale kapital og evnen til åerverve tidlige investorer i emisjonskampanjen, er av avgjørende betydning for kampanjensutfall. Entrepreneurial ventures are recognized as a key driver for innovation, job creation andeconomic growth. Access to risk-capital is decisive for start-up companies who wish to growand to get through the valley of death in one piece. Shortage of risk-capital have led to theemergence of alternative forms of financing in Europe. In Britain equity crowdfunding isestablished as an important player in the capital-market and accounts for 20% of all equityfinancing in young start-up companies. This study addresses the underdeveloped equitycrowdfunding-market in Norway. The thesis will consider which strategic factors are decisivefor start-up companies choosing equity crowdfunding. In addition, the importance ofnetworks and place in the emission campaign is examined. Before it is considered how thechoice of financing method, may affect future financing opportunitiesThe literature of the thesis is based on earlier studies on crowdfunding and networking, inaddition to public documentation and place-based theory. The study leans on theories ofpecking order, observational learning, local bias and information asymmetry. The purpose ofthe study is to achieve a greater understanding of equity crowdfunding market in Norway.That may assist to the maturity of the market and ensure that more start-ups can acquire riskcapital.
The thesis is an exploratory study, in which a multiple case task with a holistic perspectivehas been used to analyze the problem area. In addition, data has been obtained from theshareholder register to look more closely at the ownership of the company, and thegeographical location of the investors. Four entrepreneurs have been interviewed, and a totalof 700 shareholders have been analyzed in the study.
The results for the thesis can be summarized by the fact that the entrepreneurs largely chooseequity crowdfunding in absence of a better alternative. At the same time crowdfunding is notat the bottom of the rankings according to the theory of "pecking order". The main strategyfor the entrepreneurs who use equity crowdfunding is to bridge the valley of death, to qualifyfor future investments from venture companies. At the same time, the study shows that equitycrowdfunding is likely to reduce the probability of attracting capital from professionalinvestors. The study finds that equity crowdfunding is particularly vulnerable to informationasymmetry and that investors as a result are mainly local. Furthermore, the study shows thatthe entrepreneur's social capital and the ability to acquire early investors in the issuecampaign, are of crucial importance for the campaign's outcome.