Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningen, Leif Arnenb_NO
dc.contributor.authorJenssen, Tor Søvaslinb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:13:38Z
dc.date.available2014-12-19T14:13:38Z
dc.date.created2010-09-11nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier350992nb_NO
dc.identifierntnudaim:5557nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/262228
dc.description.abstractDet kommer stadig kraftigere maskinvare på markedet, og internettleverandører tilbyr raskere bredbånd, samtidig som prisene på disse varene og tjenestene synker. Dette fører også til at brukere stiller større krav til kvalitet og innhold på nye tjenester. Disse kravene til kvalitet, gjør at datamengden til tjenestene som tilbys, øker kraftig. DMP er et eksempel på en systemarkitektur, som skal kunne tilby kravstore tjenester. Utviklingen på tjenestene skjer i et slikt tempo, at internettleverandører har problemer med å tilby raskt nok bredbånd. Høyoppløselig video er en tjeneste som i dag er ganske vanlig. Når oppløsningen på video øker, øker også datamengden, og når antallet brukere blir stort nok, vil kapasiteten til nettet nås. For DMP ligger løsningen på dette i det som kalles Quality Shaping, som skal sørge for en elegant reduksjon av kvaliteten når trafikken i nettverket overbelastes eller komponenter i nettverket feiler. Formålet med denne oppgaven er å se på hvordan man skal kunne håndtere tap av data i en videooverføring, og fortsatt bevare kvaliteten best mulig ved hjelp av interpolasjon og inndeling av objekter i en scene. For å få vurdert og testet flere framgangsmåter og metoder, ble det gjennomført flere forsøk. I denne oppgaven ble det brukt en kvalitativ tilnærming. Det ble i forkant laget flere videoklipp av forskjellige motiver/scener. Bildene brukt i klippene ble først skalert ned i størrelse, med forskjellige grader av reduksjon, før de igjen ble interpolert tilbake til opprinnelig størrelse. Flere sammensetninger av originale og rekonstruerte bilder ble prøvd ut. Noen av sammensetningene benyttet en objektorientert tilnærming. Klippene med rekonstruerte bilder ble sammenlignet med originaler uten redusert kvalitet. Resultatene fra forsøket viste at det var stor forskjell på de forskjellige framgangsmåtene som ble brukt. Det kom ganske klart fram at den objektorienterte tilnærmingen var metoden som ga de beste resultatene. Videre kom klipp hvor det vekslet hurtig mellom originale og rekonstruerte bilder, ganske dårlig ut i forsøket. En relativt stor begrensning i dette forsøket, var den nokså lave tidsmessige oppløsningen på 25 bilder per sekund. Videre arbeid bør utføre tester hvor denne økes, og man bør også se nærmere på bruken av kantkorreksjon for å kunne bevare kvaliteten i bildene enda bedre.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for telematikknb_NO
dc.subjectntnudaimno_NO
dc.subjectSIE7 kommunikasjonsteknologino_NO
dc.subjectTelematikkno_NO
dc.titleRekonstruksjon av objektbaserte scener ved hjelp av interpolasjon i DMPnb_NO
dc.title.alternativeReconstruction of Objectbased Scenes using Interpolation in DMPnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber139nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for telematikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel