Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrude Tørset
dc.contributor.advisorJames Odeck
dc.contributor.authorOlav Vestøl
dc.date.accessioned2019-10-09T14:02:59Z
dc.date.available2019-10-09T14:02:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621266
dc.description.abstractI vår globaliserte verden er det viktig at både mennesker og gods transporteres på en effektiv og bærekraftig måte. Enten det er transport på vei, bane, sjø eller annen infrastruktur, spiller transportinfrastrukturen en viktig rolle for at samfunnet skal fungere på best mulig måte. Beslutningsprosesser knyttet til hvilke infrastrukturprosjekter som skal bygges baserer seg på nytte-kostnadsanalyser hvor nytte og kostnad knyttet til ulike prosjekter er sammenlignet. Denne masteroppgaven undersøker en av de fundamentale ideene som ligger til grunn for disse analysene; hvordan tidsbesparelser i transport verdsettes. Denne masteroppgaven er bygd opp av en fagartikkel og flere vedlegg som gir utfyllende informasjon om flere av de viktigste temaene i artikkelen. Oppgaven tar for seg hvordan en generell endring av tidsverdien i transportmodeller, samt hvordan en avstandsavhengig tidsverdifordeling påvirker den beregnede nytten fra infrastrukturprosjekter. Oppgaven er delt inn i to deler. Første del omhandler en sensitivitetsanalyse av tidsverdiene som er brukt i transportmodellene i dag. Målet med denne analysen er å vise hvordan de beregnede resultatene påvirkes når grunnlaget for beregningene endres. Tidsverdiene som brukes i modellene i dag er estimerte verdier og det er følgelig knyttet usikkerhet til disse. Derfor er det interessant å vite mer om hvordan disse verdiene påvirker beregningsresultatene. Videre er tidsverdien kjent for å øke med reiselengden på turene, men dette er ikke tatt høyde for i dagens modeller i vesentlig grad. En avstandsavhengig tidsverdimodell er derfor implementert i transportmodellen for å se hvordan dette påvirker beregningsresultatene. Dette betyr at lengre turer vil bli verdsatt høyere enn korte turer og det er interessant å se hvordan dette kan påvirke nytten fra prosjekter. Resultatene viser at sensitiviteten for endringer i verdsettingen av tid i modellen varierer med blant annet beregningssteg og type prosjekt. Resultatene viser hvilke beregningssteg som er mest sårbare for endringer i tidsverdien og følgelig hvor bruk av gale tidsverdier kan gjøre mest skade. Resultatene fra den avstandsavhengige tidsverdimodellen viser at en den totale nytten beregnet fra prosjekter kan bli signifikant endret hvis modellen er implementert i riktig beregningssteg. Resultatene viser også at ikke alle stegene i transportmodellen nødvendigvis trenger en slik avstandsavhengig modell. Funnene i denne oppgaven er interessante på flere måter. For det første viser sensitivitetsanalysen hvordan beregningsresultatene endrer seg fra basisscenarioet når inputverdiene for tidsverdien endres. Dettee kan blant annet brukes til å finne ut hvor en avstandsavhengig tidsverdi bør implementeres. Videre vil en avstandsavhengig tidsverdifordeling muligens gi en mer realistisk beskrivelse av den gitte situasjonen og hvordan de reisende vil verdsette forbedringer i transportsystemet. Dette kan i sin tur føre til endringer i den beregnede nytten fra prosjekter, hvordan prosjekter verdsettes og følgelig hvordan ulike prosjekter vurderes mot hverandre.
dc.description.abstractTransport infrastructure plays an important role for the well-functioning of economies. Whether it is roads, rail, air, sea or any other mode of transport, it is important and necessary in our globalized world that people and goods are transported efficiently and in a sustainable manner. Decision making processes considering what infrastructure projects to implement are based on Benefit-Cost Analyses, where benefits and costs for different alternatives are compared. This thesis investigates one of the fundamental concepts of these analyses; the valuation of travel time savings for travelers in the network. This master thesis includes a scientific paper and several attachments providing in-depth information about the most important aspects. The thesis investigates both how the general choice of value of time parameter as well as how a value of time model depending on travel distance, affects the calculated benefit from proposed infrastructure projects. The work is divided into two parts. First, a sensitivity analysis considering the value of time parameter used in the transport models today is performed for two cases. This analysis tries to identify how the estimated benefit from infrastructure projects can be affected when the basic premises for the calculations change. Since the values used today are approximations and consequently associated with uncertainty, a sensitivity analysis will provide information about the consequences of using the wrong values. Second, the fact that value of time is known to increase with trip length is investigated by implementing a distance-dependent model for value of time. This means that longer trips will be higher valued compared to shorter trips in the network. This is only partly accounted for in the models today, and it is therefore interesting to see the effects of such a model on the estimated benefit. The results show that the sensitivity of the transport models to changes in the input parameters for value of time vary between several attributes, such as calculation step in the models and type of project. This analysis reveals where the model is the most vulnerable to changes in the input parameters and hence where using the wrong values will impact the estimated results the most. For the distance-dependent model, the results show that such a model might affect the total benefit in a significant way if implemented in the right calculation step in the model. Furthermore, the results also reveal that a distance-dependent model might not be necessary in all steps of the model. The results in this study are interesting in several different ways. First, the sensitivity analysis reveals how much the estimation results differ from the basis scenarios when the input values for the value of time parameter is changed. This is useful e.g. to identify where a distance-dependent model should be implemented. Second, the distance dependent model might give a more realistic description of the actual situation and hence better estimate how the travelers perceive the improvements in the transport network. This might lead to changes in how benefit from infrastructure projects are measured and consequently how different projects are ranked against each other.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av avstandsavhengige tidsverdier i transportmodeller og nytte-kostnadsanalyser: En norsk case-studie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel