Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvendsen, Rolf Dyrnes
dc.contributor.authorGulla, Jon Atle
dc.contributor.authorFrøland, Jørgen Hovelsen
dc.date.accessioned2019-09-30T09:05:23Z
dc.date.available2019-09-30T09:05:23Z
dc.date.created2019-05-28T22:41:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNorsk Medietidsskrift. 2019, 26 (1), 1-22.nb_NO
dc.identifier.issn0804-8452
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619307
dc.description.abstractAutomatiserte anbefalinger av nyhetsinnhold brukes i dag på nettsidene til mange medieselskaper med hensikt å presentere leserne mer relevante nyheter og tilby bedre brukeropplevelser. Slike brukerforståelse. I denne artikkelen belyser vi noen av utfordringene med nyhetsanbefalinger og diskuterer spesielt teknikker som kollaborativ filtrering og innholdsbaserte anbefalinger. Vi kommer også inn på evalueringsmetrikker, fordi tradisjonelle mål på presisjon og recall ikke alltid samsvarer med mediehusenes behov for å benytte løsningene strategisk for å bedre lønnsomheten. Polaris Media har over flere år eksperimentert med anbefalingsteknologi på sine nettaviser, og vi presenterer i artikkelen funn og innsikter fra denne utprøvingen. Noen hovedfunn er at anbefalingsløsninger kan øke klikkraten og anbefalingsløsninger drar nytte av nye teknikker fra maskinlæring og stordataarkitekturer fra informatikkfaget. I denne artikkelen diskuterer vi om personlige nyhetsanbefalinger kan øke trafikken til nettaviser i en tid hvor mediebransjen er under press, samt bidra til å gi medieaktørene større lesetiden betydelig, revitalisere eldre nyhetsstoff slik at innhold får lengre levetid samt bidra til å forstå brukersegmentene bedre. Artikkelen posisjonerer seg innenfor en design science research-tilnærming, hvor målsetningen er å forstå industriens behov og utvikle og prøve ut artefakter som møter disse behovene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleAnbefaling av nyhetsinnhold i praksis: Fra algoritmer til personaliserte nyheternb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber1-22nb_NO
dc.source.volume26nb_NO
dc.source.journalNorsk Medietidsskriftnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/ISSN.0805-9535-2019-01-04
dc.identifier.cristin1701083
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 245469nb_NO
dc.description.localcode© 2019 Author(s). This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons CC-BY-NC 4.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/).nb_NO
cristin.unitcode194,63,10,0
cristin.unitnameInstitutt for datateknologi og informatikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal