Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNowostawski, Mariusz
dc.contributor.authorØvstegård, Katrine
dc.date.accessioned2019-09-19T14:00:15Z
dc.date.available2019-09-19T14:00:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617722
dc.description.abstractMed stadige forbedringer i teknologi og maskinvare har Virtual Reality (VR) oppnådd en fornyet interesse og stadig flere VR-applikasjoner blir designet og utviklet for ulike bransjer og formål. Bransjer som har sett den potensielle verdien av VR er blant andre underholdningsindustrien, og mer spesifikt spillindustrien som tilbyr et økende antall spill for VR. Helsesektoren har også funnet teknologien nyttig til blant annet smertebehandling og behandling av fobier. Arkitekt-, ingeniør- og anleggsbransjen har tatt i bruk VR til ulike formål, som for eksempel til å bedre samarbeid, designgjennomganger, samt for å kunne involvere sluttbrukeren i større grad. Denne fornyede interessen og det økende antallet VR-applikasjoner, har også ført til en økt innsats for å forbedre brukervennligheten. Mye av dette arbeidet omhandler forbedringer av teknologiske aspekter, og det er flere indikasjoner på at det fortsatt er betydelige bruksproblemer med flere VR-brukergrensesnitt. Denne studien søker å utforske hva årsaken til dette kan være, om det er forårsaket av mediet og dets utfordringer, eller om det kan være ha sammenheng med designprosessen. Gjennom denne studien søker forskeren å utforske designprosessen til utøverne som jobber med design og utvikling av VR-applikasjoner. Videre søker den å undersøke om metoder fra 2D-HCI kan benyttes i designprosessen. Resultatene fra studien tyder på at metoder og prosesser fra 2D-HCI, som heuristisk evaluering og heuristikk, kan benyttes til design og utvikling av VRapplikasjoner, dog med noe tilpasning. Videre viste studien viste at de fleste utøverne ikke er kjent med heuristikk og heuristisk evaluering. Studien finner også at de fleste industriutøverne bruker det som kan ses på som en prosess tilsvarende en brukersentrert designprosess, inkludert et tidlig fokus på brukere, en iterativ prosess og bruk av empiriske målinger (Gould and Lewis, 1985).
dc.description.abstractVirtual Reality (VR) have recently received a renewed interest with improvements in technology and hardware, and there is an increasing number of VR-applications being designed and developed for various purposes. Industries utilizing this new opportunities are among others the entertainment industry, and more notably the gaming industry, offering an increasing number of VR games. The health sector have also found the technology useful in several areas such as pain management and treatment of phobias. The Architecture, Engineering and Construction (AEC) industry have utilized VR for various purposes such as improving collaboration, design reviews as well as increasing end-user involvement. This renewed interest and increasing number of VR-applications have also lead to efforts towards improving the usability of VR. However, much of these efforts are concerned with technological aspects, and there are some indications that there are still significant issues concerning the usability of many Virtual Reality User Interfaces (VRUIs). This study seeks to explore why this might be, if it is caused by the medium and its challenges or if it might be caused by the methods used in the design process. Through this study, the researcher seeks to explore the design process of industry practitioners working with design and development of VR-applications. Further it seeks to investigate whether methods from 2D-HCI can be successfully utilized in their process. The findings from the study suggest that 2D-HCI methods and processes, such as heuristic evaluation and heuristics, can be adapted for design and development of VRapplications, although with some customization. The study found that most practitioners were not familiar with heuristics and heuristic evaluation. Further the study finds that most industry practitioners utilize what can be seen as a process similar to a UCD-process which commonly includes an early focus on users and tasks, and iterative process and empirical measurement (Gould and Lewis, 1985).
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleHeuristic Evaluation and Usability Heuristics in Virtual Reality
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel