Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørnåli, Ekaterina
dc.contributor.authorDyrud, Line
dc.date.accessioned2019-09-17T14:00:42Z
dc.date.available2019-09-17T14:00:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617268
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen danner et forskningsbidrag som undersøker verdiskaping i high-tech start-ups-styrer. Min problemstilling er som følger: “Hvilken atferd i styret resulterer i økt verdiskapning i high-tech start-ups?” med den underliggende antagelsen om at det er “mye mer dynamikk i konteksten som stiller større krav til samarbeidsferdigheter” og med ønske om å se nærmere på faktorer som fremstår sentrale i denne konteksten. For å svare på forskningsspørsmålet har jeg tatt for meg ulike teorier fra eksisterende forskning som omhandler styrearbeid, team og grupper, samt atferd som må være tilstede for at styret skal samhandle og bidra til verdiskaping. Jeg har valgt å inkludere et bredt spekter av teorier for å gi et mest mulig nyansert bilde og forståelse av fenomenet. Jeg har utført en kvalitativ studie der jeg har hatt en stegvis-deduktiv induktiv tilnærming til emnet. Videre har jeg valgt små-N-studie som forskningsdesign med utgangspunkt i seks ulike styremedlemmer i high-tech start-ups. De empiriske funnene i avhandlingen er samlet inn gjennom dybdeintervjuer. Denne studien indikerer at styrene i high-tech start-ups tar en større og mer aktiv rolle i selskapet enn det som er lovpålagt og inngår i rammene for styrearbeid, hvor det kreves stor personlig kapasitet av styremedlemmene. Funnene antyder at styrene i denne konteksten fremstår om en viktig og kritisk utvidelse av ressursene i organisasjonen de representerer og gir betydelig merverdi til deres representative virksomhet. Motivasjonen for å bidra i en slik kontekst ligger ikke bare i selskapets vekstpotensial, men òg i at kommersialiseringen av teknologien kan skape verdiskaping for samfunnet og aktører i de eksterne omgivelser. Forvaltningen av selskapets verdier fremstår som styrets viktigste oppgave, men verdiskapingspotensialet som ligger i kommersialisering av teknologien og hvordan det kan bidra til verdiskaping i samfunnet bidrar til å skape en utvidet dimensjon ved styrearbeidet. Resultatene oppsummeres med en modell som illustrerer hvordan verdiskapingen i high-tech start-upsen foregår. Funnene indikerer at verdiskapingen i high-tech start-upser skjer gjennom teamarbeidet, som igjen bygger på atferds-faktorer. Modellen kan betraktes som en sirkulær prosess der verdiskapingen i styret og i selskapet fører til verdiskaping hos eksterne omgivelser og aktører, som for eksempel hos kunder, investorer og samfunnet. Denne verdiskapingen virker tilbake på hverandre, der den økte verdiskapingen i de eksterne omgivelsene bidrar til økt vekst og konkurransefortrinn i high-tech start-upsen.
dc.description.abstractThis thesis is a research contribution that examines value creation in boards. My main research question is “what behavior in the board of directors results in increased value creation in high-tech start-ups?” with the assumption that there is “much more dynamic in the context that demands greater collaborative skills from the board of directors. The theme draws focus to factors that appears to be central to this context. To answer the research question, I have included various theories from existing research that focus on board of directors, the board of directors in a team-context and behaviors that must be present among the board of directors to interact and contribute to value creation. I have chosen to include a various range of theories in the meaning to achieve nuances and deeper understanding of the phenomenon. I have conducted a qualitive study with a stepwise-conductive inductive approach. Furthermore, I have chosen the use small-N-study as my research design with the basis of six different board of directors in high-tech start-ups. The empirical findings in this thesis is collected through in-depth interviews. My findings indicate that the board of directors of high-tech start-ups take a greater and more active role in the company than what is required by them individually and collectively by law, as well as it requires major personal capacity of each board member. Furthermore, the findings suggest that the boards of directors in this context appear to be an important and critical expansion of the existing resources in the high-tech start-ups. The motivation for contribution in such a context is not only explained by the company’s growth potential, but also by the fact that merchandising of the technology can create value for the society and representatives in the high-tech start-ups external environment. This aspect contributes to an expanded dimension of the board of directors’ work. The results are summarized with a model that illustrates how value creation in high-tech start-ups takes place and evolve. The findings indicate that value creation of the board of directors in high-tech start-ups takes place through teamwork based on behavioral aspects. The model illustrates a circular process where the value creation internally in the organization leads to value creation in its external environments, such as customers, investor and in the surrounding society. The resulting external value creation contributes to increased growth and competitive advantage back into the high-tech start-up.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAtferd blant styremedlemmer som resulterer i økt verdiskaping i high-tech start-ups
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel