Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHilde Fjellvær
dc.contributor.authorBrynjar Fagerli Strøm
dc.date.accessioned2019-09-17T14:00:40Z
dc.date.available2019-09-17T14:00:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2617266
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å finne ut hvordan en leder i byggebransjen blir oppfattet av arbeiderne basert på lederens arbeidserfaring og utdannelse. Dette er et tema som diskuteres ofte blant arbeidere i byggebransjen. Ut fra denne studien vil det bli svart på forskningsspørsmålet: Hvordan påvirker den faglige bakgrunnen til en leder i byggebransjen de fagansatte? Studien har tatt utgangspunkt i kvalitative intervjuer av arbeidere og ledere med forskjellig utdanning og fagbakgrunn i større byggefirmaer i Trondheim kommune. Intervjuene ble gjennomført gjennom semistrukturerte intervjuer på hermeneutisk metode for å finne et nyansert bilde på hvordan ledere i byggebransjen blir oppfattet av arbeiderne. I den teoretiske delen av oppgaven er det benyttet teori for å belyse dataen og svare på problemstillingen i oppgaven. De teoretiske bestanddelene i oppgaven består av kunnskapsledelse, samarbeid og kommunikasjon, organisasjonskultur og motivasjon. Disse forskjellige teoriene viste seg å være mest hensiktsmessige for drøfting av fenomener i oppgaven. De viktigste funnene i oppgaven er at det finnes forskjellige fordeler og ulemper basert på hvilken faglig bakgrunn og utdanning de forskjellige lederne hadde. Det viste seg at gjennom god kommunikasjon og forståelse av arbeidernes behov ville være sentralt for god ledelse. En leder med praktisk bakgrunn ville gjennom sin erfaring tilegne seg samme terminologier som arbeiderne i byggebransjen og dermed ha lettere for å kommunisere seg imellom. En leder uten den byggetekniske forståelsen ble heller ansatt på bakgrunn av hvilke egenskaper man trengte i en funksjonærstilling. For at en leder skulle fungere godt i byggebransjen ville det være viktig at man lyttet til sine medarbeidere og brukte kunnskapen i organisasjonen godt. Arbeiderne på den andre siden hadde problemer med å få tiltro til ledere uten relevant byggeteknisk bakgrunn, noe som gjorde at de kunne forhåndsdømme sine ledere basert på tidligere erfaringer.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to find out how a leader in the construction industry is perceived by the workers based on the managers work experience and education. From this study I will answer the following research question: How does the professional background of a manager in the construction industry affect the employees? This study has been based on qualitative interviews of workers and their managers with different education and working background in larger construction companies in Trondheim. The interviews were conducted through semi-structured interviews on hermeneutic methods to find a nuanced picture of how managers in the construction industry are perceived by the workers. In the theoretical part of this thesis, the theory has been used to illuminate the data and to answer the research question in the thesis. The theoretical components of the thesis consist of knowledge management, collaboration and communication, organizational culture and motivation. These different theories proved to be the most appropriate for discussing the phenomena within the topic of the thesis. The most important finding in the task is that there are various advantages and disadvantages of the academic background and education the different leaders had. It turned out that through good communication and understanding of the workers' needs would be central to good management. A manager with practical background would, through his experience, acquire the same terminologies as the workers in the construction industry and thus have easier communication between them. A manager without the construction technical understanding was rather employed based on what qualities one needed in a functionary position. In order for a manager to work well in the construction industry, it would be important to listen to their employees and use the knowledge in the organization well. On the other hand, the workers had trouble gaining confidence in managers without relevant technical construction background, which allowed them to prejudge their leaders based on past experiences.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse i byggebransjen - En kvalitativ studie med fokus på utdannelse og arbeidsbakgrunn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel