dc.contributor.advisor | Jon Martin Denstadli | |
dc.contributor.author | Eirik Hofstad Klette | |
dc.date.accessioned | 2019-09-17T14:00:33Z | |
dc.date.available | 2019-09-17T14:00:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2617259 | |
dc.description.abstract | Små og mellomstore bedrifter i Midtbyen, Trondheim, opplever stadig endringer i
omgivelsene. Både gjennom endringer i de fysiske omgivelsene og mindre trafikk i sentrum,
men også gjennom endrede forbruksvaner gjennom netthandelens inntog. Mange bedrifter
velger selv å etablere nettbutikk som et motsvar. Samtidig møter en etablert bedrift en ny
utfordring i form av endring og behov for ny kompetanse, når den skal utvikle og drifte en
nettbutikk. Med bakgrunn i dette, forsøker oppgaven å svare på følgende problemstilling, med
påfølgende forskningsspørsmål:
«Hvilke dynamiske kapabiliteter brukes til å utvikle og drifte nettbutikk i små og
mellomstore bedrifter i Midtbyen?»
«Hva kjennetegner de som lykkes og ikke lykkes med utviklingen og driften av
nettbutikk?»
Av problemstillingen benytter oppgaven et teoretisk rammeverk om dynamiske kapabilitet til
å belyse fenomenet. Oppgaven har lagt Zahra et al. (2006) sin definisjon til grunn, og
definerer dynamiske kapabiliteter som ferdigheter til å rekonfigurere en bedrifts ressurser og
rutiner på en måte som er sett og vurdert passende av bedriftens beslutningstaker(e).
Problemstillingen er besvart gjennom å benytte en kvalitativ metode, hvor seks respondenter
har deltatt på dybdeintervju, i tillegg til et pilotintervju med et selskap som leverer
nettbutikkløsninger til bedrifter.
Oppgaven har funnet anvendelse av flere dynamiske kapabiliteter. Et funn er at bedriftene har
tilpasset og koordinert interne og eksterne ressurser for å mestre en IKT-adopsjon. Jeg har
også sett at beslutningstaker har tatt valg som har betydning for rekonfigurasjonen av
ordinære kapabiliteter – påvirket av sine holdninger og meninger om omgivelsene. Oppgaven
finner også at bedriftene har tilpasset rutiner og praksis for salg og markedsføring for å hente
ut synergier mellom nettbutikk og fysisk butikk. Bedriftene har også en evne til å se hvilken
kompetanse de trenger og dermed hvilken kompetanse de velger å rekruttere etter. Jeg har
også funnet at bedriftene bruker læringsmekanismene for å rekonfigurere og tilpasse
ressursene og rutinene sine.
De som lykkes organiserer nettbutikken som egen avdeling, med egen kompetanse og har en
vilje til å prioritere ressurser til nettbutikken. De som ikke lykkes mangler de evnen, og i
stedet for å se på nettbutikken som et supplement, frykter de kannibaliseringen av fysisk
butikk. De sliter også med å lage ordinære kapabiliteter til nettbutikken, som følge av dette. | |
dc.description.abstract | The challenges of changing environment for small and medium sized enterprises (SME) in
Midtbyen, Trondheim, keeps occurring. Change in physical circumstances and fewer visitors,
combined with a change in consumer behaviour due to the arrival of online stores both play a
part. Many of these businesses choose to establish an online store as a response. In doing so,
they meet new challenges in form of organizational change and the need of different
competence to operate the online store. With an interest in this, this thesis seeks to explain the
following research question and an additional question.
“What types of dynamic capabilities does SME in Midtbyen use in order to develop
and operate online stores?”
“What characterize those who succeed and those who don’t succeed developing and
operating an online store?”
The theoretical framework used to analyse the research question is dynamic capabilities. This
thesis uses Zahra et al. (2006, p. 918) definition, and defines dynamic capabilities as “abilities
to reconfigure a firm’s resources and routines in the manner envisioned and deemed
appropriate by its principal decision-maker(s)”. The thesis uses a qualitative method and have
done six personal interviews with six businesses. In addition, there have been a conducted a
pilot interview with a company who delivers development of online stores for businesses.
The thesis has found the use of several dynamic capabilities. One finding as that firms adapt
and coordinate internal and external resources to handle ICT-adoption. I have also highlighted
that the decision-maker take choices that effects the reconfiguration of ordinary capabilities –
influenced by their thought of the business environment. Another point is that firms adapt
their routines and practices for sales and marketing to gain synergies between the online store
and the physical store. The firms have a ability to se which competences they need, and
thereby choose which to recruit. I have also found that firms use the learning mechanism to
reconfigure and adapt its resources and routines.
Those who succeed organize the online store in its own department, with special competences
and has a will to prioritize resources for the online store. Those who don’t succeed lack that
ability of prioritizing, and instead of seeing the online store as a supplement of the physical
business, they fear cannibalization. They also struggle to establish ordinary capabilities,
because of this. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Dynamiske kapabiliteter hos små og mellomstore bedrifter med nettbutikk | |
dc.type | Master thesis | |